Vitenskapen har talt – «League of Legends» er «enklere» enn «Dota»

22. januar 2016 12:23

(PressFire.no): Selskapet Quantic Foundry har spesialisert seg på å samle data fra spillere, og blant annet brukt dataen fra 140 000 spillere til å kartlegge kompleksitet og motivasjon i strategispill.

Et eksempel de bruker er hvor vanskelig og komplisert strategispill kan være før det begynner å knake i kognitive funksjoner – og hvor grensene kan gå før enkelte vil begynne å koble av interessen.

Ved å analysere dataen kan de putte spillene på et kart hvor spenningsgrad måles opp mot strategisk kompleksitet.

Med strategi menes appellen i tenking, planlegging og ta avgjørelser, fortelles det. Når de snakker om spenning, så menes appellen i rask action og spillmekanikk som belønner reaksjonsevne.

Dota og StarCraft for meget av det gode?
«Dota» helt i grenseland

Grafen viser blant annet at «Dota», som er kjent for å være et relativt nådeløst strategispill, faktisk er helt på grensa for hva som anses for å være innenfor den kognitive terskelen. Faktisk er det rett over grensa, hvor vi også finner «StarCraft».

Det konkluderes med at spill hvor du må ta svært kompliserte avgjørelser med kort tidsfrist bare ikke er moro, og derfor er også høyre hjørnet ganske nakent på kartet.

Krevende, balansert og lett moro

Både «Dota», «Counter-Strike», «League of Legends» og StarCraft havner imidlertid sammen I en gruppering selskapet anser for å være «krevende, men moro», hvor de også får selskap av «Total War» og «Europa Universalis».

I det motsatte hjørnet finner vi turbaserte kjenninger som «Football Manager» og «SimCity» - som også kategoriseres som «enkelt, men moro».

Midt på finner vi spill som kortspillet «Hearthstone», «World of Tanks», «XCOM» og «Civilization».

Det påpekes imidlertid at når noe havner «lavt» på strategikurven, så er det sammenlignet med andre spill i strategisjangeren.

Kartleggingen er naturligvis også heller lite relevant for hver enkeltes preferanse, men kan fortelle noe inngangsterskel og være et nyttig verktøy for spillutviklere. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3