Går «The Division» mot en ny nedgraderingsskandale?

Nye videoer er ute.

19. januar 2016 13:27

(PressFire.no): Blant de skandalene i spillbransjen de senere årene har vi opplevd såkalt downgradegate – når det ferdige spillet ikke samsvarer med videomateriale utvikler eller utgiver har brukt for å vise fram spillet sitt i pr-sammenheng eller avduking.

Den kanskje mest kjente saken fra senere år har vært Ubisofts «Watchdogs», som overhodet ikke levde opp til videoene som skulle vise spillet før lansering.

En lignende situasjon oppsto også rundt det nylig lanserte «Rainbow Six: Siege».

Det er imidlertid ikke bare Ubisoft som har havnet i denne typen situasjoner – når man sammenlignet tidligere videoer av «The Witcher 3» ble det tydelig at også dette spillet hadde blitt nedskalert før lansering.

Fulgt med argusøyne etter imponerende avduking

Dette har betydd at man har fulgt ekstra nøye med på det kommende «The Division», som rent teknisk sett så svært imponerende ut da det ble lansert. Ikke bare hadde det flotte grafiske effekter, men også svært mye detaljer, dynamisk vær og imponerende fysikk i tillegg til ødeleggbare miljøer.

Og allerede i fjor tydet mye på at svenske Massive Entertainment kanskje rundet litt for meget oppover da de kunngjorde spillet – sammenligninget med eldre videoer avslører nyere versjoner at en rekke grafiske effekter plutselig var borte.

Ikke lenger aktuelt?

Nye videoer

Men nå begynner det å nærme seg utgivelse av «The Division» og forrige uke fikk en rekke medier lov til å prøve spillet, og dermed også å hente ut videomateriale fra dagens Xbox One-versjon.

Det er, blant andre, teknologisiden Digital Foundry som har sammenlignet, og du kan se en video i bunnen av artikkelen. Også Gamesradar har laget en video, som du kan se her.

Og de avslører en rekke endringer – ikke bare er miljøene mindre detaljerte og noen grafiske effekter borte, men omgivelsene virker ikke å være like påvirket av kuler og eksplosjoner som før.

Men det er ikke bare i grafikken det har kommet endringer – også det fiffige holografiske menysystemet på armen er borte og erstattet med en mer tradisjonell meny.

Skal gjennom betatesting

Det er fremdeles tid igjen til spillet skal være klart for utgivelse, og det skal til og med gjennom en åpen betatesting-periode de siste dagene i januar. Det blir derfor mulig å prøve spillet selv – Xbox One-spillerne får først tilgang 28. januar, mens PlayStation 4-eierne og pc-spillerne får tilgang 29 januar.

I tidligere videoer har vi fått se røyk som blir påvirket av lys, biler og omgivelser som blir skutt i fillebiter og snø som smelter etter eksplosjoner. Selv snøen på bilene har blitt påvirket av spilleren når han sklir over panseret.

Nå gjenstår det å se hva som faktisk blir levert i det ferdige spillet 8. mars.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3