– Er forbanna gira over nye «Call of Duty»

«Advanced Warfare 2»?

23. november 2015 13:50

(PressFire.no): Fjorårets «Call of Duty: Advanced Warfare» fikk en del skryt for å tørre å bryte ut fra den etter hvert så forutsigbare stien til denne milliardserien.

Fremtidsretta våpen, mer variasjon og et grafisk løft, var noe av det Sledgehammer Games introduserte gjennom «Advanced Warfare». Pluss Kevin Spacey!

Nå har denne gjengen gitt fra seg noen kryptiske livstegn.

Spacey som skurk.

Forsmak fra Twitter

«Black Ops III» er årets «Call of Duty», lansert tidligere denne måneden og med Treyarch som bakmenn.

Dette er et av tre hovedstudio Activision nå har sysselsatt for å sikre bedre kvalitet og lengre utviklingstid i «CoD»-fabrikken.

Tidligere var det bare to – Infinity Ward og Treyarch – som rullerte og slapp et nytt «Call of Duty» annethvert år.

(Bilde: Glen Schofield, Twitter).
(Bilde: Glen Schofield, Twitter).

Sledgehammer Games er det tredje studioet. De lagde «Advanced Warfare» (2014). Deres neste blir dermed trolig ikke lansert før i 2017.

– Kan ikke snakke om det nye spillet, men vi har lytta og jeg er så forbanna gira over dette.

Slik er Twitter-meldinga Sledgehammer-sjef Glen Schofield la ut mandag.

«Call of Duty» miksa med «Uncharted»

I en annen melding røper han at de nå befinner seg i «designfasen».

Mange tipper det dreier seg om «Advanced Warfare 2». At Schofield sier de har «lytta til tilbakemeldingene», er kanskje en indikasjon på at de vil fortsette der de slapp i fjor høst – og gjøre justeringer til noen av tilskuddene i «Advanced Warfare»?

«Advanced Warfare».

Schofield og Sledgehammer ble henta til Activision i tiden etter dramaet som eskalerte da hovedmennene i Infinity Ward brøt båndene og senere innledet et samarbeid med hovedkonkurrent Electronic Arts.

«Titanfall» kom til slutt ut av denne prosessen – etter påstander om James Bond-aktig spionasje på arbeidsplassen og opptakten til et rettsoppgjør.

Sledgehammer var først sysselsatt i et drøyt halvår med å lage en helt ny «Call of Duty»-opplevelse. Et spill karakterisert som «en krysning av ´Uncharted´ og ´Call of Duty´», sett i tredjeperson, og med inspirasjon fra det første «Dead Space» – et spill Sledgehammer-grunnleggerne sto bak.

Vraka prototype

– Vi begynte med å lage et spill i actionsjangeren. Vi brukte noen måneder på dette prosjektet. De (Activision – journ.merk.) kom til oss og sa de likte det vi hadde lagd. Etter det møtte vi folk i Infinty Ward, og vi kom godt overens, fortalte Schofield til PressFire i 2011.

Denne prototypen ble forkastet. Sledgehammer ble i stedet satt på jobben med å lage «Modern Warfare 3».

Glen Schofield.
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire).

«Ghost»-gjengen sin tur

Om denne prototypen, «Call of Duty» sett på en ny måte, har Activision-topp Eric Hirshberg tidligere sagt at det ikke er umulig at prosjektet blir noe mer enn en forkastet idé.

– De jobbet opprinnelig med en utvidelse av «Call of Duty»-serien i actioneventyrsjangeren, og det er fremdeles et spill jeg har lyst til å spille, sa Hirshberg for fire år siden.

Med mindre Activision stokker om på arbeidsflyten eller vil overraske neste høst, er det Infinity Wards tur nå.

Dette er studioet som sist ga ut «Call of Duty: Ghosts» i 2013 – det første i serien utgitt til PlayStation 4 og Xbox One.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3