Gjorde spillet sitt gratis – doblet omsetningen

Suksessformelen til «Threes».

21. juli 2015 12:00

(PressFire.no): Mobilmarkedet har utfordret og inspirert spillbransjen de siste åra – ikke minst når det gjelder alternative måter å tjene penger for utviklerne.

«Threes!» er et av mange spill du finner i din lokale lommemobilbutikk som har opplevd stor suksess med «free-to-play».

Mannen bak, Asher Vollmer, klarte faktisk å doble den daglige omsetningen etter å ha gjort spillet sitt gratis i forrige måned.

Pilene pekte bratt oppover etter
introduksjonen av en gratisversjon.
(Bilder: Asher Vollmer, Twitter).

Ingen glamorøs lansering

«Free-to-play» har imidlertid lenge vært et skjellsord. Laster du ned et mobilspill fra iOS, Google Play eller lignende, med dette merket på seg, forventes det samtidig et mas om å handle små gjenstander eller oppgraderinger. Det er nesten slik at man mistenker at maset skal øke i takt helt til du resignerer, og bare trykker knappen merket «kjøp fullversjonen».  

Men for «Threes!» ble suksessformelen å droppe slike mikrotransaksjoner bakt inn. I stedet gjorde Vollmer spillet gratis – og valgte å legge til annonser i stedet.

Det er ikke første gangen noe lignende har skjedd, på ingen måte, men for Asher Vollmer sørget det uansett for et digert løft i inntektene. Vollmer la ut denne meldingen på Twitter etter å ha summert resultatene – én måned etter å ha gjort «Threes!» gratis på App Store og Google Play.

Det var ingen glamorøs spillansering, men en klok forretningsavgjørelse. Spent på å kunne lage enda større spill nå, skriver han.

Tallpuslerier

«Threes!» handler om å kombinere tall ved først å dra blokker med ett- og totall sammen, og deretter kombinere stadig større siffer. Kjennetegnet for alle manøvrene er at de må gå opp i tregangen, og de ulike brikkene kan bare kombineres med matchende tall når du har fått sifrene til å vokse.

Når det ikke er plass til flere brikker med tall på, er spillet over.

Det ble først lansert til iOS i februar i fjor, men kom senere også til Android og Windows Phone. I desember 2014 ble en Xbox One-utgave lansert.

Xbox One-versjonen.
Xbox One-versjonen.

Trekløveret Asher Vollmer (design), illustratør Greg Wohlwend og Jimmy Hinson, som lagde musikken, kom opp med konseptet og en prototype etter en dag eller to. De brukte deretter et års tid, ifølge et Polygon-intervju, på å bygge enda flere lag og komplisere «Threes!» – før de måtte erkjenne at grunnidéen likevel var den beste, og derfor strippet bort alt de hadde bygd på toppen.

Én stund var de innom idéen om å kombinere sushi med fisk. Senere introduserte de monstre, men spillet ble ikke bedre av dette. Enkelheten er det folk likte, som var avhengigshetsskapenede og senere viste seg å være suksessoppskifta.

Hver gang jeg lagde noe sånt, føltes det ikke som om det passet. Det var unaturlig. Det var noe som rett og slett ikke ville være der, fortalte Vollmer til Polygon i fjor.

Hver gang jeg tok noe av dette ut, føltes det som et bra spill igjen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3