Tar «The Witcher» i en helt ny retning

Trasker inn i «Dota»- og «League of Legends»-land.

2. juli 2014 10:26

(PressFire.no): Vanligvis er «The Witcher»-navnet forbundet med digre områder, rollespill for kraftige maskiner – og oftest såpass oppslukende at flere titalls timer forsvinner inn i eventyrene til monsterjeger Geralt of Rivia.

Nå har polske CD Project Red annonsert noe helt annet: flerspillaction myntet på mobiler og nettbrett, et såkalt MOBA-spill i gata til populære «Dota 2» og «League of Legends».

«The Witcher: Battle Arena» slippes denne høsten.

Balansert og ærlig

Spillet låner elementer fra «Witcher»-universet, men blir altså et stort skifte i sjanger.

Her handler det om taktikk og strategi. Utviklerne hevder i en pressemelding at «Battle Arena» skal være tilgjengelig og lærekurven blir balansert.

De understreker at alt innhold kan låses opp utelukkende gjennom å spille. Altså ingen såkalt «pay to win».

I Arena kjemper seks helter om liv og død. Hver av disse heltene har tre egenskaper hver. Kampene er hektiske og relativt kjappe, omtrent ti minutter lange.

 I en verden full av «tast-inn-PIN-koden-din-for-å-vinne-mekanikker», verdsetter vi mer enn noe annet balansert og ærlig gameplay, uttaler CD Project Reds Tadek Zielinski i pressemeldingen.

– Battle Arena handler fremfor alt om ferdigheter og tilegnelse, og vi har brukt hundrevis av timer med å planlegge hvordan vi skal gjøre dette til «mønstereleven» når det gjelder rettferdighet innen mobilspill.

 Ingen kjøpstvang

Forretningsmodellene til mobil er ofte forbundet med kyniske «pay to win» eller «free-to-play»-initiativ der du ofte blir utsatt for mas om å punge ut. Slikt vil ikke CD Project Red ha noe av.

Du kan riktignok låse opp elementer om du vil spare tid, men ikke handle deg fordeler.

– Det blir ikke free-to-play, sier Tadek Zielinski til Eurogamer.

 Det blir et gratisspill. Et helt gratis spill. Du vet, vi liker å være fair mot spillere. Vi er kjent for å gi bort ting uten at det koster noe. Vi syns gratis er rettferdig, så vi ønsket å overføre denne filosofien også til MOBA-spillet vårt.

– Vår anseelse står på spill nå. Og dette er et ømt tema. Vi ønsker virkelig ikke å risikere det vi har jobbet med i så lang tid.

Vi vil at spillerne skal vite at de ikke blir tvunget til å betale for noe, sier Zielinski.

Det er Fuero Games som utvikler, med hjelp fra CD Project Red.

Det tredje og siste «The Witcher»-spillet er ikke ventet før neste år. Vi fikk nylig en grundig titt på denne etterlengta oppfølgeren i forbindelse med E3-spillmessa i forrige måned.

Spillet utvikles til mobil og nettbrett, og både iOS, Android, Windows Phone og Windows-nettbrett får. Slippet skjer i løpet av høsten.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3