Mobil-Mario egentlig forkastet som «for simpelt»

Miyamoto ærlig om hvorfor Nintendo nå lager mobilspill.

10. september 2016 19:18

(PressFire.no): Nintendo overrasket de fleste da Shigeru Miyamoto dukket opp på Apples iPhone 7-konferanse for noen dager siden.

De viste fram et helt nytt «Super Mario»-spill på mobile plattformer, denne gangen i form av en auto-runner ala «Rayman» på samme plattform.

Spillet er ett av fem mobilspill Nintendo skal lage innen mars neste år, der de andre er det allerede utgitte «Miitomo», et «Animal Crossing»-spill og et «Fire Emblem»-spill – i tillegg til et som er ikke-annonsert enda.

Deres nye NX-konsoll skal etter sigende også kunne spille disse mobilspillene.

For «simpelt» til å være på konsoll

I et intervju med Verge sier Miyamoto at de lenge har tenkt på å lage et slik Mario-spill, men at spillet var for simplistisk for vanlige konsoller.

- Gjennom årene har vi gjort eksperimenter på våre egne plattformer, der vi hadde noen idéer for å lage et «Mario»-spill enkelt for de som ikke spiller disse spillene, forklarer den legendariske utvikleren.

- En av idéene vi jobbet med følte vi var for simpelt for en hjemmekonsoll, men til slutt var det den vi bestemte oss for å flytte over til smarttelefoner.

Han sier at planen bak å flytte enklere opplevelser over på mobil har som mål å få flere interessert i å kjøpe deres egne plattformer.

- Vi håper dette får folk lysten på å spille de langt dypere og mer utfordrende «Mario»-opplevelsene.

Simplistisk eller ikke, spillet ser ut til å fortsatt ha den typiske Nintendo polishen vi forventer, selv om spillet kun fokuserer på å hoppe til riktig tid.

Kona avgjorde?

Tidligere var det Nintendo-plattformene som var de første spillplattformene barn brukte, sier Miyamoto videre, men at det nå i langt større grad er mobilene som er det første møtet med spill folk har.

Det sagt, han er ikke interessert i å prøve å klemme spill som «Mario Galaxy» inn på touchskjermene.

- Med en gang du begynner å snakke om 3D-spillene, hvor du løper rundt i en omgivelse og utforsker, så føler jeg at det fortsatt er vanskelig å få til på en smart-dings. For disse typene spill kommer vi til å fortsette med å fokusere på våre egne plattformer.

Miyamoto selv spiller ikke så mye på telefonen, sier han, men kanskje spesielt én person gjorde at han ble interessert i å flytte Mario over på plattformen: Kona hans.

- Når jeg gir henne spill og spillsystemer, så spiller hun ikke så fryktelig mye. Men jeg ser henne når hun sitter med telefonen, og der spiller hun en haug av slike spill!

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3