KØBENHAVN (PressFire.no): Du har ikke hørt om svenske Tarsier Studios, men det skal du ikke ha dårlig samvittighet for.

Svenskene har holdt en lav profil gjennom sine åtte år i forretningsregistrene, og utviklet seg sent men taktfast gjennom et godt samarbeid med Sony.

Til gjengjeld har du nok sett mye av det solide håndverket deres gjennom arbeidet de har gjort med kreative kostymer og ekstrainnhold til «Little Big Planet» - både eneren og toeren.

- Hele samarbeidet begynte egentlig da vi foreslo et spill for Sony «back in the day», og de takket nei fordi de skulle utgi noe veldig likt, mimret studiosjef Mattias Nygren da vi møtte ham under et loddent pressearrangement utenfor Danmarks hovedstad.

Spillet som skjøt dem ned var «Rag Doll Kung Fu», men Sony likte svenskenes idé så godt at de tok kontakt med dem da kampsportspillet skulle overføres til PlayStation 3.

- Mens vi jobbet med «Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic» kom vi i prat med skaperen Mark Healey, som fortalte oss at han også holdt på med et plattformspill kalt «Little Big Planet». Han elsket stilretningen vi fulgte, og spurte om vi hadde lyst til å hjelpe til.

 

Mattias Nygren og Dave Mervik.
(Foto: PressFire.no)

- Viktig å ikke nytolke alt

«Little Big Planet Vita» er spillselskapets største kommersielle prosjekt til dags dato, og så stappfullt av kreativ energi og kjærlighet at vår anmelder ikke så noe annet valg enn å rulle toppkarakter.

- En kveld fikk vi plutselig en telefon fra Media Molecule-gutta, som ville prøve noe nytt. De lurte på om vi var gira på å ta serien til PlayStation Vita. Eller, de sa ikke det, for Vita var jo ikke annonsert enda, så det noe sånt som «vil dere lage noe til den nye, uannonserte konsollen vår eller?», ler Nygren.

Den gangen var de bare 16 ansatte, en stall som er mer enn doblet på et par år, og måtte lære seg å temme en konsoll med nye krumspring som to berøringsskjermer og gyroskop.

- Det var egentlig ikke så ille, selv om vi selvsagt har prøvd og feila mye. Det er en svært takknemlig serie å jobbe med, siden den allerede har flettet inn en drøss av spillmotiver. Vår oppgave var å tolke dem med de nye Vita-funksjonene, forklarer den muntre spillsjefen.

De skal også ha funnet inspirasjon i lommemarkedets ferskeste jyplinger.

- Du finner mange eksempler på hvordan de kan brukes gjennom smarttelefoner, for eksempel. Men det er viktig for oss å ikke tolke alt på nytt. Det var aldri snakk om å få Sackboy til å løpe ved å knaste på skjermen, gliser Nygren igjen.

 

- Eksperimenterte ikke på trass

Historieskribenten Dave Mervik hevder at de så på Vita-versjonen som en helt vanlig oppfølger, slik «Little Big Planet 2» var, og at det viktigste var å videreforedle oppskriften.

- Ordren var rett og slett å gjøre det som føltes naturlig - ikke å flette inn den nye teknologien bare fordi. Når du styrer ved å helle på konsollen så er det ikke på trass, men fordi vi hadde muligheten og kunne eksperimentere med gode implementeringer, insisterer Mervik.

- Det var viktig for oss at det ikke føltes helt nytt, men heller som et nytt «Little Big Planet». Kjernemekanikkene er der, vi har bare smurt nye lag oppå dem. Og det var viktig at vi fikk bidra med vår egen, personlige vri, skyter sjefen hans inn.

Med unntak av en halvveis gjennomført PSP-versjon, har serien først og fremst holdt til på hjemmekonsollen PlayStation 3, og svenskenes rolle har i stor grad vært å gi konseptet like mye mening for folk i farta.

 

- Har ikke krympa opplevelsen

Å sitte montert i chaise loungen med beina på bordet er en annen opplevelse enn når du sitter på bussen eller i et friminutt, men Tarsier har visst ikke kappet særlig av den grunn.

- Vi har forsøkt å holde oss til seriens generelle tempo, som har føltes riktig. Du vil jo aldri ha dødkjøtt i spillet ditt, og vi har ikke gjort noen forsøk på å krympe den opprinnelige opplevelsen.

- Du sliter nok med å fullføre et historieoppdrag på ett minutt, men du låser opp sideoppdrag og småspill som kan nytes i mindre munnfuller, sier historiedesigneren.

Brukerskapte brett skal også kunne lastes ned i bakgrunnen via trådløst nettverk eller mobilnettet, og med en gjennomsnittlig størrelse på én megabyte skal de gå kjapt å sjekke ut.

 

«The City of Metronome».

- Ikke «Little Planet»

Etter smarttelefoneksplosjonen har de tradisjonelle håndholdte konsollene fått knallhard konkurranse fra et massivt marked, men Tarsier har ikke noe ønske om å føre attrisjonskrig mot lommegigantene.

- De som spiller på mobilen har allerede tilgang til et enormt utvalg av miniopplevelser. Jeg tror vi hadde tapt masse på å kappe i historien for å tilby noe lignende. Det gir ikke mening for oss å lage en samling med minispill, et «Little Planet» om du vil, humrer Nygren.

- Samtidig har dere jo et kraftig skaperverktøy hvor spillerne kan mate på opplevelsen i det uendelige, og på Vita kan man blant annet ta bilder og bruke dem i spillet. Hvordan reguleres det så man ikke ender opp med en drøss av brett fulle av tissefanter og andres åndsverk?

- Ha-ha. Det er egentlig et spørsmål for Sony, men vi har et veldig selvmodererende og -håndhevende spillersamfunn, så noe sånt hadde nok blitt luka ut kjapt. Og det er viktig at vi holder moderatorene i arbeid! insisterer Nygren med et glis Sackboy hadde misunnet.

- Sånn helt på tampen må jeg nesten få spørre hvor det ble av deres lovende «The City of Metronome», som virkelig sparket fra seg da det ble vist for syv år siden?

- Vet du, det er ikke så mye fremgang der. Vi har pleid å si at det prosjektet er hva studioet vårt har blitt i dag, når det kommer til kreativitet og vårt ønske om å tilby et helt unikt utseende i våre spill, hevder studiosjefen diplomatisk, før historieansvarlige Dave bryter inn.

- Det er fortsatt her inne hos mange av oss, kakker han seg på hjertet. «Kanskje en dag!». 


Tarsier Studios er basert i de svenske byene Malmø og Karlshamn. De er aktuelle med «Little Big Planet Vita» til PlayStation Vita, som utgis 19. september i Norge.

Kommentarer