Fuel

Kjør på! Her vil ingen stå i veien for deg.

Natur så langt øyet kan se. I horisonten kan du skimte fjell. Det er stille. Ikke en sjel å se. Bare deg, den storslåtte naturen og kjøretøyet ditt. Det er på tide å ta seg en tur ut i naturen.

En gang i fremtiden har verden gjennomgått enorme forandringer. Global oppvarming har tvunget folk på flukt.



De som har blitt igjen opplever naturens elementer på godt og vondt når de kjører rundt på biler, motorsykler ATV’er og andre kjøretøy som tåler litt juling.

Dette setter stemningen for «Fuel». Spillet er utgitt av Codemasters, som tidligere har gitt oss blant «Race Driver: GRID» og «DiRT», men Asobo Studio har utviklet spillet.

Denne gangen tar Codemasters et skritt til siden og lanserer et totalt åpent spill. Utrolige 14400 kvadratkilometer ligger ved dine føtter (eller hjul), klare til å bli utforsket.

REKORDSTORT SPILL

Du merker tidlig at dette er et enormt spill.

Aha-opplevelsen kom for min del da jeg selv synes jeg hadde kjørt et godt stykke, for så å se på kartet at jeg bare hadde forflyttet meg en brøkdel.

En annen stor opplevelse var å se et fjell i horisonten, vite at dit kan man faktisk kjøre, bestige fjellet og se ned på sletten hvor jeg tidligere sto.

Spillet er faktisk så stort at det har blitt godkjent av Guinness rekordbok som verdens største spill. Skulle du lure så tar det rundt tre-fire timer å kjøre gjennom hele kartet.

«Fuel» legger opp til at du skal utforske landskapet, men lar deg også få tilgang til ulike løp fra menyen.

Vinner du et karriererace får du stjerner. Får du nok av disse åpnes nye deler av kartet opp.

Det finnes også en del utfordringer og løp som gir deg muligheten til å tjene opp drivstoff, som originalt nok er valutaen i dette spillet og kan brukes for å kjøpe nye kjøretøy.

Det finnes også en del punkter på kartet som gir deg nye klær og nye farger på kjøretøyene dine hvis du kjører dit.

Selv om spillet lar deg kjøre hvor du vil, er progresjonen basert på de ulike løpene i spillet. Dette er også dessverre noe som ødelegger opplevelsen en del.

RIPER I LAKKEN

Kjøremekanikken er ikke spesielt god. I bilspill burde det sitte skikkelig, men her får man ikke den følelsen. Løpene fungerer heller ikke veldig bra.

Følgende scenario vil nok møte deg de aller fleste ganger:

Racet starter og du ligger bakerst. Lederkjøretøyet ligger et godt stykke foran. Lengre ut i løpet virker det som de andre bestemmer seg for å spare på drivstoffet.

Plutselig kjører alle andre mye saktere enn deg. Du passerer de andre én etter én, og du går opp i ledelsen.

Du vil aldri trenge å se deg tilbake og passerer målstreken med god margin til nummer to. Skjer ikke dette midt i løpet, så skjer det rett før slutt. Dette blir mer og mer irriterende utover i spillet siden det skjer igjen og igjen.

Skulle du ikke vinne vil du også oppleve en ting som kan være irriterende i lengden.

Kommer du på andreplass i et løp så får du ingenting. Bare en beskjed om å prøve igjen.

Med dårlig kjørefølelse så blir dette for utrolig demotiverende. Det er en del andre spill som gjør dette veldig mye bedre enn «Fuel». Det er naturlig å sammenligne med spill som «MotorStorm».

Hadde «Fuel» hatt den intense og morsomme kjøregleden man finner der, kunne dette blitt en skikkelig bra opplevelse. I stedet blir det en litt kjip følelse av at noe mangler. Noe viktig.

Frikjøringen alene kan ikke rette opp totalinntrykket for dette spillet. Det er ingen tvil at man kan la seg imponere over det enorme området du kan bevege seg rundt i, men bare å kjøre rundt kan fort bli kjedelig i lengden.

Når man da kombinerer dette med middelmådige løp når ikke «Fuel» helt opp.



«Fuel» er et spill som ikke helt når opp. Det er forsøkt å introdusere nye idéer og det er gitt deg enorme områder å boltre deg på, men dessverre er ikke utførelsen slik som jeg kanskje hadde håpet.

Man sitter igjen med en følelse at alle de ulike elementene i spillet mangler en del her og der. Til sammen gjør det at man går fort lei.

Selv om man har muligheter til å kjøre rundt uten et spesielt mål i timevis, vil man være avhengig av de ulike løpene for å komme videre i spillet.

Det er denne biten som oftest er nøkkelen for å skape gode kjørespill. Her blir «Fuel» forbikjørt av en del konkurrenter et godt stykke før mål.

PS: Online delen var dessverre ikke mulig å testes med vår anmeldereksemplar av spillet.

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3