GRID 2

Plankekjøring.

(PressFire.no): De britiske bilspillekspertene i Codemasters lagde en råtass med «Race Driver: GRID» i 2008.

Det hadde en seigere kjørefølelse enn de fleste bidragene i «Need for Speed»-serien, det var tungt og føltes passe realistisk – selv om «GRID» mest av alt var synonymt med arkademoro.

«GRID 2» er mer av det samme. En skrikete amerikaner veileder deg gjennom menyene og gir deg klapp på skuldra.

- Vi mangler en superstjerne i denne sporten, frir vertskapet i ESPN-sportsstudioet.

Pent på overflaten

Jeg gikk tilbake til det fem år gamle «GRID» for å sammenligne litt. Det har strengt tatt ikke skjedd mye som man forventer etter alle disse åra.

Det er et pent spill, men det var sannelig også «GRID» - i 2008.

«GRID 2» er ikke den nye kjørespillgenerasjonen fra Codemasters, om du trodde det, selv om oppfølgeren er utrustet med ny spillmotor. Dette er mest av alt en kavalkade over ting som allerede fungerer – og har gjort det i et tiår.

«GRID 2» har en pen overflate og røffe lyseffekter. Det frir til den gruppen som ikke orker tanken på å bruke lang tid i menyene mellom hvert løp, eller bli alt for detaljfokuserte.

Nettopp av den grunn er spillet designet for å være morsomt å kjøre, ikke veldig dypt, men lett å komme i gang med. Det innfrir på disse punktene. Bilene ruller inn i garasjen i passende tempo, det er variasjon mellom «vanlige løp», de intense duellene med bare én rival – eller kampen mot klokka der sistemann elimineres. Dette er kjente utfordringer fra denne kanten.

Spoleknappen, som Codemasters har med i sine nyere bilspill, gjør at du har et visst antall muligheter til å få en ny sjanse hvis noe går fryktelig galt. Og dét kommer det til å gjøre.

Greit at dette spillet ikke innbyr til realismen, dybden og detaljfiksering som i et «Forza Motorsport» eller «Gran Turismo» - det er verre at «GRID 2» ikke klarer å levere det vi jo håper på fra en oppfølger: det mangler en spennende retning, mer nyskapning og friskere ambisjoner.

Knuffing som kjennemerke

Det er noen problemområder, i første rekke fysikkproblemer. Hvorvidt årsaken er overgangen til den nye EGO 3-spillmotoren («GRID 2» er det første utrustet med denne), eller skyldes helt andre utfordringer i utviklingen, er uvisst.

Treffer du for eksempel autovernet ender det som oftest med at frontpartiet røskes bort og blir liggende klistret oppå bilen, litt for lenge, uansett fart eller forsøk på litt frenetisk rikking på rattet. Andre ganger vil bilen gjerne fortsette i en urealistisk rotasjon, og ender opp med å spinne helt rundt kun ved å treffe kantene av banen.

Spillet fungerer heldigvis bedre om du holder deg veien, og lærer deg å «tappe» bremsen for å ta mest mulig effektive svinger – med drifting og helst minimalt med skade etter nærkontakt med konkurrentene.

Det er mye knuffing og svett asfalt i «GRID»-spillene, noe av kjennemerket.

Jorda rundt på fire hjul

«GRID 2» er perfekt for deg som føler mange arkadebilspill er for enkle og overfladiske med et for høyt tempo. I en periode blandet dessuten flere spill i denne delen av bilsportgarasjen inn andre elementer – som «Blur» og «Split/Second», der det var mye fokus lagt på elementer utenfor løypa.

World Racing Series, som dette motorsirkuset er døpt, har bra variasjon gjennom sesongene som danner karrieredelen:

Passér flest mulig AI-biler før tiden renner ut, tradisjonelle race med elleve konkurrenter, checkpoint-baserte utfordringer og dueller mellom en erkefiende. Hver sesong introduserer minst en ny slik måte å konkurrere på.

Turen går blant annet fra vestkysten i USA, via Paris, Dubai, Hong Kong og Barcelona.

Disse sesongene inneholder dessuten muligheten til å duellere om nye biler men lar deg i motsetning til for eksempel «Forza» eller «Gran Turismo» aldri knytte særlig bånd til disse doningene.

Selv om det varieres savnes det mer dybde og en finjustert fysikk, men presentasjonen er det lite å utsette på. Dette har blitt et varemerke fra Codemasters.

«GRID 2» er et av de siste store bilspillene som utelukkende er lagd til dagens konsoller, før verden retter blikket mot E3 i neste uke – og får et glimt av bilspillfremtiden. Forventningene til «GRID 2» var høye, men innfris ikke helt.

NB! «GRID 2» er lansert til PlayStation 3, pc og Xbox 360 (testet).

Oppsummering
Positivt
Pent og pyntelig, bra med variasjon i karrieredelen.
Negativt
Trygt, forutsigbart. Bilfysikken er tvilsom i møtet med autovernet.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3