(PressFire.no): Kampen mellom Namco og Capcom tilspisses ytterligere med konsollutgivelsen av «Tekken Tag Tournament 2».

Vi har nådd et punkt i slåssespillsjangeren hvor man håper at hver eneste utgivelse tilfører noe nytt og revolusjonerende.

I tilfellet til «Tekken Tag Tournament 2» har utviklerne heller valgt å tilfredsstille alle som har savnet en oppfølger til det vilt populære «Tekken Tag Tournament» som kom ut på PlayStation 2 i 2000.

Spørsmålet er om de har klart å forbedre på formelen som gjorde forgjengeren så populær - og fortsatt er en kultfavoritt blant «Tekken»-fansen?

 

En fest av et slåssespill

I starten får man med en gang inntrykket av at dette spillet ikke kommer til å holde tilbake på fyrverkeriet. Imponerende CG-filmer som intro og en fargerik slåsskamparena i bakgrunnen som skyter ut raketter – og med neonlys som står til alle kanter.

Det første man legger merke til når man velger en av de utallige modusene er den gigantiske mengden med slåsskjemper fra alle spillene i «Tekken»-universet. Over 50 forskjellige figurer å velge mellom.

Du kan bestemme om du vil spille med kun én slåsskjempe, som er hakket sterkere enn hvis du velger et to-mannslag.

Det første negative som man kan oppleve her er at det er rett og slett for mange å velge i mellom. For nybegynneren kan dette utvalget være overveldende.

Fordelen med å være to lagkamerater er muligheten for mer helse og flere muligheter til å både forsvare deg og kunne holde kombinasjonsangrepene gående med de nye teknikkene Tag Assaults og Tag Throws.

Disse metodene kombineres veldig bra med Bound-systemet, som ble introdusert i «Tekken 6».

 

Fra Filippinene til Nordsjøen

Videre får du spilt på fargerike baner som varierer alt fra travle markedsplasser på Filippinene, en oljerigg i Nordsjøen, og til å slåss midt i Trevi-fontenen i Roma. 

Banene ser bra ut og de inneholder flere plan slik at du kan sende motstanderne dine gjennom gjerder eller gjennom bakken og ned på lavere etasjer for å fortsette dengingen der.

Figurene har blitt pusset litt opp siden «Tekken 6», men selve følelsen av gameplayet er fortsatt der.

 

Ensomt uten nettilgang

For spilleren som ikke har tilgang til en nettverkslinje, vil man få tålmodigheten sin satt på prøve. «Tekken Tag Tournament 2» stiller med de klassiske modusene man finner i tidligere «Tekken»-spill – som arkademodusen, overlevelsesmodus og ghost-battle.

Sistnevnte går ut på at du hives ut i kamp mot en uendelig strøm av brukertilpassede slåsskjemper med ville kostymevalg og med varierende vanskelighetsgrad.

Styrken til «Tekken Tag Tournament 2» ligger i onlinedelen. Namco har satset på å knytte alle spillerne gjennom deres egen sosiale plattform, World Tekken Federation, hvor alle får sin egen spillerprofil med oppdatert statistikk du kan boltre deg i. Alt fra hvilken karakter du foretrekker til hvor mye skade du gjør i hvert angrep.

Som med alle andre sosiale plattformer kan du kikke på andre spillere registrert på tjenesten, og studere spillestilen deres og statistikk. I tillegg kan du invitere disse til å bli med på ditt virtuelle lag for å vise hvem man har tilhørighet til.

 

Engel med sommerfuglvinger

Namco Bandai gjør lite feil i denne utgivelsen og de har lagt mye innhold inn i «Tekken Tag Tournament 2» som kan forsvare et kjøp. De har lagt inn mengder med kostymer og tilbehør du kan bruke til å tilpasse din favorittfigur.

Menysystemet er litt tungvint og det er mye lasting som må til for å sjekke hvordan hipsterbrillene ser ut på Lars, men det er kun et lite problem man kan tilgi.

Spillet har også en opplæringsmodus hvor du lærer hvordan man spiller «Tekken Tag Tournament 2» fra bunnen av. Combot Lab er en fjollete modus hvor du tar styringa på en robot som du skal bygge opp og tilpasse et eget repertoar av slåssteknikker.  Du får flere «byggeklosser» av å gå gjennom de mange småspillene og opplæringsscenene som er med i denne modusen.

Til slutt ender du opp med en robot som du har kombinert slagene til Bob og sparkene til Heihachi for eksempel. Personlig savner jeg en opplæringsmodus hvor du kan lære favorittfiguren din å kjenne. Sjansen for at man spiller som Combot er ganske liten når en har mange å velge i mellom.

Du kan også endre hele soundtracket på spillet gjennom menyen Tekken Tunes. Å kunne høre på klassiske Wu-Tang låter mens man denger motstanderen utkledd som en engel med sommerfuglvinger, er umåtelig tilfredsstillende. Du kan også laste ned klassiske lydspor fra tidligere «Tekken»-spill via framtidige nedlastningspakker.

 

«Tekken Tag Tournament 2» rettferdiggjør prisen. Du får en enkeltspillerdel som du kan lett tømme mangfoldige timer – hvor du kan tilpasse din favorittfigur og deretter kjempe gjennom mengder med datagenererte fiender. Nettkoden er plettfri i forhold til den de brukte i «Tekken 6».

Selve lagfunksjonen i «Tekken Tag Tournament 2» gir umiddelbart følelsen av et hurtigere spill siden man kan bytte lagkamerat nesten når som helst mens man slåss. En definitiv forbedring på originalen, men jeg savner fortsatt et fjollete sidespill som Tekken Bowl.

Spillets produsent, Katsuhiro Harada, har gått ut og forskuttert at nedlastningspakker hvor man låser opp enda flere slåssfigurer, som Dr. Bosconovitch, vil være gratis. Det lover godt for hvor lenge «Tekken Tag Tournament 2» vil forbli populært på spillmarkedet.

NB! «Tekken Tag Tournament 2» er lansert til Xbox 360 og PlayStation 3. En Wii U-utgave kommer senere.

Kommentarer