(PressFire.no): Etter å ha sittet gjennom den kjipeste Summer of Arcade på Xbox Live Arcade hittil, blir jeg litt målløs når spill som «Mark of the Ninja» kommer snikende opp bak meg etterpå - uten noe ståhei fra Microsoft.

«Mark of the Ninja» er ikke bare et fantastisk tilskudd til Xbox Live Arcade-biblioteket og soleklart bedre enn alt det vi har sett av spill i sommer: det er en av de absolutt sterkeste titlene i sin sjanger, punktum.

 

Stealth Bastard

Ok, det er kanskje ikke veldig mange klassiske 2D-snikespill å ta av der ute. Men Klei viser uansett at de har stålkontroll over prinsippene som får sjangeren til å gå rundt, og designinstinktet til å oversette disse fra teknologi som tradisjonelt sett har utviklet seg i tre dimensjoner.

Det som er fascinerende, er hvor godt de klarer å blande både plattformelementer og den intellektuelle biten av et godt snikespill i én pakke.

Du tilnærmer deg utfordringene mer eller mindre som du selv vil – om du ønsker å snike deg forsiktig gjennom miljøet uten å bli sett eller hørt, eller om du er ute etter å overraske fiendene med akrobatiske stunt og brutale henrettelser.

En av de største overraskelsene for meg var hvor utrolig «smarte» fiendene jeg støtte på faktisk var, og kapasiteten de hadde til å rette seg etter det som skjedde rundt dem.

Med litt kreativ dandering av de tidligere kollegaene deres kan du til og med skremme vannet av dem, eller føre dem rundt i omgivelsene med lyder.

Tøylene for hva du får lov til å gjøre er kanskje forutsigbare etter hvert, men du får likevel plenty med anledning til å leke og eksperimentere så mye du ønsker. Spillet oppfordrer deg til det, takket være hvordan miljøet rundt deg blir en slags forlengelse av verktøyene du har i beltet.

Alt har liksom en praktisk nytteverdi her – til og med været, og likene du etterlater deg.

 

No One Lives Forever

Fastmontert inventar som dører er bare dører helt til du lærer å bruke dem som skydd for å snappe til deg et intetanende offer. Da har disse romdelerne plutselig blitt nok en teknikk i porteføljen din – og det er i tillegg til alle røykbombene, kasteknivene og insektsvermene du går med til vanlig.

Klei spiller alle de riktige kortene i forhold til abstraksjoner også, noe som betyr at du slipper å bruke tid på å knote med kontroller eller kaste bort tid på ting som ikke er så interessant i lys av det å være en ninja. Det å drepe er like enkelt som å trykke på en knapp - utfordringen og moroa er heller å finne ut av hvordan du skal komme deg i en posisjon hvor det i det hele tatt er mulig.

Du kommer deg fram ved å klatre på vegger, snike deg langs ventilasjonssjakter og fire deg rundt med gripeklør.

Det er svært lite som hindrer deg fra å gjøre det du ønsker å gjøre.

Men det betyr ikke at det nødvendigvis er uten problemer. Spillet har det for eksempel med å gjøre endringer i formularet som har faktiske, betydningsfulle konsekvenser for hvordan du tilnærmer deg oppgavene.

Du blir kanskje vant med å håndtere patruljerende sikkerhetsvakter etter en stund – men hva skjer når de skaffer seg hunder som lukter seg fram til deg? Eller hva med når du møter høyteknologiske soldater som aldri gir opp jakten, eller digre, muskuløse hulker som bryter med reglene for hvordan snikmord funker?

 

Deadly Shadows

Et godt spill implementerer en god grunnmur og passer på denne aldri stagnerer gjennom spillets løp.

Et fantastisk spill bygger videre på den samme grunnmuren, akkurat slik «Mark of the Ninja» gjør.

Ikke bare blir spillet en jakt etter eksplisitte oppdrag og betingelser du setter for deg selv rent personlig - hele diskursen er krydret med en poengjakt som skriker etter deg selv når historieforløpet er ferdig. Jo flere poeng du har, jo flere verktøy får du å arbeide med – og i et spill som dette, er det det absolutt største insentivet du kan ønske deg.

Du ender opp med å te deg etter instinkt, der du vet nøyaktig hva soldaten vil gjøre når du slukker lyset med kastekniven din, hvordan du da kan snike deg opp bak ham, og nøyaktig hvor lang tid hele prosessen vil ta. Du blir akkurat den skyggen spillet vil ha deg til å være.

 

«Mark of the Ninja» krever en systematisk tilnærming til spill. Men liker du på en annen side å trykke på knapper, påvirke variabler, eksperimentere med utfall og ellers underlegge deg alt av mekanikker som finnes, kan jeg ikke tenke meg et bedre spill å avslutte sommeren med enn dette.

«Mark of the Ninja» er sluppet eksklusivt til Xbox 360 og koster 1200 Microsoftpoeng på Xbox Live Marketplace.

Kommentarer