(PressFire.no): Del tre av «The Walking Dead»-spillserien byr på et dramatisk miljøskifte.

Lee og Clementine, jenta han fant forlatt i en trehytte i førsteepisoden, skal på reisefot. Det gjør tittelen temmelig klart for oss.

«Long Road Ahead» er den midterste delen av en fem akter lang «sesong» fra pek-og-klikk-ekspertene i Telltale. Dessverre klarer den ikke å toppe den fantastiske andreepisoden – men tar oss med til en bekmørk avgrunn som setter spor.

Det er sjelden kost å se at Telltale velger å røre ved situasjoner betraktet som tabu i spillsammenheng, men de gjør det ikke for å skape sjokkeffekt.

At det i tillegg er du som må ta noen skjebnesvangre valg, gjør utvilsomt opplevelsen dypere.

NB! Her kan du lese anmeldelsene våre av episode 1 og episode 2.


Rastløs stemning

Hovedpersonen Lee Everett er innledningsvis i tvil om det er så smart å flytte på seg. Kenny holder på å fikse campingbilen og begynner å bli rastløs, og de to sterke kvinnene i gruppa er av ulike årsaker presset til bristepunktet.

Noe av grunnen skyldes begivenhetene fra den forrige «Walking Dead»-episoden, men det er også spørsmål knyttet til rollene internt i gruppa som enda ikke er adressert.

Det er en spent stemning, men det tar unødvendig lang tid før dramaet settes i bevegelse.

Lee får først beskjed om at dette kanskje er riktig tidspunkt til å fortelle folk mer om sin bakgrunn. I praksis betyr det at du bruker en drøy halvtime på å gå frem og tilbake for å lire av deg den samme replikken mens du løser spillets første «gåter».

I dette partiet blir det dessuten pinlig åpenbart at det er brukt lite tid med å spille inn mer enn bare den aller mest nødvendige dialogen. 

Noe av det Telltale oppnår ved et par slike langtekkelige og uinteressante oppgaver, er blant annet at spilletiden denne gang er lengre enn de to første episodene. 

 

Rystende og dystert

Du kommer neppe til å forbinde «Long Road Ahead» med disse trøtte gåtene. 

Heller ikke at du noen ganger sliter med å orientere deg i 3D-spillmiljøet på grunn av krøkkete kontrollere og et tidvist «svimmelt» kamera.

Du kommer til å tilgi eller glemme mye av det som ikke fungerer, at det tidvis er småkjedelig og flyter for dårlig (på Xbox 360) - for den emosjonelle dybden er stor og noen av valgene du blir stilt overfor i «Long Road Ahead» er rystende.

Trodde du at de to første episodene var dystre, får du satt en helt ny standard i tredjeakten.

 

Det er imidlertid vanskelig å gå helt i fistel over denne episoden all den tid at den har sine åpenbare svakheter. Det vannes ut for mye for å presse spilletiden opp fra cirka to til nærmere fire timer.

Men du verden, har du investert de to hundre kronene det koster for en femretters med «The Walking Dead», har du en bekmørk og sterk opplevelse i vente.

«The Walking Dead: Episode 3 – Long Road Ahead» er lansert til pc/mac og Xbox 360 og koster cirka 30 kroner (200 kroner for fem episoder). PlayStation 3-versjonen ble forsinket i Europa, men er sannsynligvis å finne i neste ukes PlayStation Store-utvalg.

Kommentarer