DiRT Showdown

Den møkkete, overvektige og rølpete halvbroren.

(PressFire.no): Dette er den skitne halvbroren til «DiRT»-serien, han som alltid snakker for høyt og ikke har dusja på tre-fire dager.

«DiRT Showdown» er på sett og vis et interessant eksperiment fra Codemasters.

For i løpet av tre flotte «DiRT»-utgivelser, som hadde utgangspunkt i «Colin McRae»-rallyspillene, har man forsøkt å balansere det erkeeuropeiske med det mer brautende og amerikanske når det gjelder motorsport.

«Showdown» handler utelukkende om sistnevnte. Så hvis du forventer å oppleve finsk furunål eller lange etapper i kamp mot klokka med stemmen fra kartleseren i øret, er det bare å kjøre videre.

Mer amerikansk smak

Fjorårets flotte «DiRT 3» dyttet inn mange varierte øvelser og introduserte oss for Gymkhana-avbrekk i tillegg til de mer konvensjonelle rallyløpene.

«DiRT 2» leflet heftig med X Games og fikk kritikk fra enkelte europeiske bilspillfans for å være utro mot opphavet: «Colin McRae»-spillene.

«Showdown» er essensen av den amerikanske smaken vi har fått servert fra «DiRT»-spillene i mindre doser til nå, men Codemasters lesser på med mer: Demolition derby er representert, der du skal havarere motstandere og selv unngå skade. Store stadioner med 8-tallsformede baner innbyr til løp med fare for å bli truffet i sidespeilet – og såkalte Hoonigan-events der du skal knuse blokker i bestemte farger og rase gjennom hindre og hopp på en stor, åpen bane.

Variasjonen er det ingen ting å si på, men det innebærer at du storkoser deg med slike øvelser som de nevnt over.

Jakten på den perfekte smultring

Du finner også spor av de samme kompakte prøvelsene som i «DiRT 3», kalt Gymkhana, der du i tillegg til å knuse blokker også må servere «smultringer» - altså 360-graders svinger - med presisjon, samt å drifte gjennom en sving eller utføre hopp.

I motsetning til «DiRT 3» er du nødt til å gjennomføre de fleste øvelsene for å låse opp nye.

Du kan i teorien skrape deg videre med en sisteplassering i én av konkurransene, eller komme unna med et par tredjeplasser og resten seire. Men er du en av dem som misliker Gymkhana og «bare» vil ha et arkadepreget racing-spill, vil du møte flere frustrasjonsfremmede hindre i karrieredelen.

Denne er for øvrig delt inn i fire vanskelighetsgrader og har til sammen 50 øvelser som tar deg med til Miami, San Francisco, Nevada, Michigan, Tokyo og London. Du får litt snø i barten og opplever pissregnet, men hovedvekten er lagt på amerikanske, lukkede baner – og gjerne av den støvete sorten.

En «spilleliste» med favoritter

Online er spillet til tider fantastisk. Her kan du selv skreddersy øvelser basert på rettene fra dette koldtbordet som du foretrekker, og styre unna gravlaksen om du er en svoren fan av roastbeef.

Online kan du enten konkurrere alene mot verden, eller finne deg et lag å kjøre samme med.

Mot sju andre finner du lett en type konkurranse som funker for deg – om du enten vil få ut litt raseri gjennom et intenst sett med demolition derby-konkurranser, eller i stedet vil oppsøke mer tradisjonell racing.

Alle øvelser fra enspillerdelen kan spilles online, og det er lett å lage sine egne «spillelister» med baner og øvelser du vil utfordre resten av verden med. Codemasters fortsetter dessuten med å inkludere overraskende multiplayer-varianter som du vanligvis forbinder med FPS-spill. Denne miksen og alle variantene du kan velge og vrake i, gjør at flerspillerdelen sprudler.

Kjemp mot vennelista

Codemasters har også inkludert en offline-modus kalt Joyride, som er digre stadioner fylt med 75 utfordringer.

Dette er som en stor sandkasse der du skal føle deg fram, bli trygg på sladden din og kunne leke deg i eget tempo mens du knekker racing-nøtter.

Joyride kan dermed fungere som en fin introduksjon om du er ny for «DiRT» – eller bare er litt rusten.

Mye fokus er også rettet mot at du skal sende utfordringer til folk på vennelista di, og igjen forsøke å hente tilbake rekorden om bestetiden din ryker. Målet er helt sikkert å skape litt «Trials»-kniving fra menyene i «Showdown». Når spektakulære krasj oppstår, kan du også på enkelt vis laste opp en filmsnutt til YouTube gjennom et trykk – i en funksjon som er døpt «crashback».

Grafikken, bilfysikk og presentasjonen er like pen som i «DiRT 3», for spillet fremstår gnistrende lekkert! De presise og gode kontrollene er også et kjennemerke fra Codemasters. Problemet med «Showdown» er ikke at dette er et dårligere spill enn sine søsken i «DiRT»-familien.

Ankepunktet er heller at du må jobbe litt mot strømmen for å finne ut hvordan du kan gjøre dette til en fest – om du ikke syns det er fantastisk underholdende å slite med å få smultringene til å sitte, eller blir lei av å knuse blokker på et stadion.

NB! «DiRT Showdown» er lansert til pc, Xbox 360 og PlayStation 3 den 24. mai.

Oppsummering
Positivt
Lekker grafikk. Variasjonen er stor. Gode muligheter til selv å skreddersy morsomme online-konkurranser. Splitscreen-muligheter.
Negativt
«Tvinger» deg til å kjøre flere av de kjipeste øvelsene i karrieredelen. Knusing av blokker i bestemte farger og freestyle-kjøring i sandkassa er ikke mine favoritter.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3