(PressFire.no): Todimensjonale, japanske skytespill med luftfartøy i hovedrollen, populært kalt «shmup» blant entusiastene (kort for shoot’em’up), er kanskje ikke favorittsjangeren blant dagens spillere.

Men disse har etter sin storhetstid på slutten av 80-tallet blitt noe av et kultprodukt i bransjen.

 

Til krampa tar deg 

Der man har dem som er helt besatt av å score høye poengsummer og som investerer timer i mestringsprosjekter av denne sorten, har man også de som kan sette seg ned for en runde spilling og la det være med det.

«Sine Mora» er definitivt ikke spillet for sistnevnte. Som «shmup» på det reneste vil øyeblikkene av evig frustrasjon, utilstrekkelighetsfølelse og desperasjon stå på rekke og rad – kun overdøvet av antallet avfyrte skudd på skjermen i din retning.

I «Sine Mora» handler nemlig alt du gjør, i arkadespillenes ånd, om å overleve lengst mulig.

Forskjellige fartøy med ulike våpen strømmer på i uendelige mengder, størsteparten av dem med omfattende kuleregn å utmelde. Ved å bruke spaken til å holde seg i bevegelse, skal spilleren unngå å bli truffet av den stadige bølgen med ammunisjon, samtidig som man sikrer seg våpenoppgraderinger og helsepakker i form av lysende bobler underveis.

 

Nyvinning uten vinning

I et spill der hver skuddsalve har mer til felles med en nyttårsrakett, er det derfor merkelig at Grasshopper Interactive (folkene bak spill som «Killer7» og «No More Heroes») har prøvd å friske opp sjangeren med et handlingsforløp. 

På samme måte som vi aldri har behøvd noen form for ytre motivasjon for å spille «Tetris», er det ikke til noe annet enn den enkle spillbarheten man hengir seg i «Sine Mora» - til sukkertøyet som ligger urørt på benken.

For en sjanger tilhørende arkadetidens støyende haller, bør det gjøres smarte nyvinninger i jakten på å fange mer enn det smaleste publikum - noe en tøysete, fiktiv krigssåpeopera i tekstformat knapt nok kan kalles.

 

Rotter seg sammen med snakkende dyr

Utvikleren prøver på halvhjertet vis å fortelle historien om en gærning som stjeler militært utstyr og kidnapper en uskyldig jente, for så å utøve sitt herredømme over verden fra et fort i skyene.

Fra sitt luftbårne palass forsøker han stadig å klekke ut sine ondsinnede planer, men piloten Argus Pytel tar til motmæle. Det er opp til han og hans følge med snakkende dyr å forhindre verden fra ødeleggelse - kun utstyrt med evnen til å reise i tid.

Hvordan dette kommer til uttrykk i «Sine Mora», er gjennom små porsjoner med saktefilm idet man trykker ned skulderknappen, for lettere å unngå de største skuddsalvene. Høres det spennende ut?

 

Greit nok, den litt eksentriske stilen og 3D-touchen vitner om at noen ambisjoner ligger bak.

Her er svart humor i form av de til tider grusomt dystre tingene som spillets snakkende dyr tar seg til å si, men det endrer ikke mine tvil. Mine tvil om at Grasshopper Interactive i det hele tatt har hatt som mål å tilfredsstille noen andre enn den harde kjernen av «shmup»-entusiaster.

«Sine Mora» er tilgjengelig via Xbox LIVE Marketplace. Spillet koster 1200 Microsoft-poeng (cirka 98 kroner). 

Kommentarer