Ridge Racer Unbounded

En dramatisk u-sving.

(PressFire.no): Glem alt du visste om «Ridge Racer»-serien til nå, for dette er et stort skritt bort fra spillene som oppsto tidlig på 90-tallet.

Finske Bugbear har fått frihet, men inspirasjonskildene er godt synlige i «Ridge Racer Unbounded».

Selv om det er lite som minner om klassisk «Ridge Racer», foruten at den karakteristiske driftingen er sentral også her, har de lagd et løssnippet actionbilspill i samme gate som «Burnout» eller «Split/Second: Velocity». 

Bugbear har selv noen «Flatout»-spill på samvittigheten, så fingeravtrykkene plantet på «Unbounded» er godt synlige.

Lekelyst premieres

Shatter Bay er navnet på lekegrinden, en uspesifisert amerikansk storby som kanskje minner mest om New York.

En grei tommelfingerregel er at alt i miljøet omtrent like stort som bilen din lett kan ødelegges. Gjør du det tjener du litt mer boost (turbo), samt poeng. Høye hastigheter, sladding i svinger eller knuffing mot konkurrenter, sørger for ytterligere boost.

Denne kan du åpenbart omsette i ekstra fart, som varer i noen sekunder, eller du kan rive ned større objekter i stedet. Da kan du åpne for snarveier eller forårsake litt kaos i feltet.

Dette er essensielt i «Ridge Racer Unbounded»: Jo flere av disse elementene du klarer å kombinere og benytte deg av, desto høyere marsjfart får du holde. Ofte belønnes du for å bruke boost med enda mer av samme sort.

Det blir som bilen formelig «flyter» mens restene fra ødeleggelsene drysser over horisonten. Telleverket som holder styr på poengsummene går bananas, og tilgangen på boost øker parallelt.

Det er et stykke uhøytidelig bilspillmagi når du får til dette.

En tøff start

Innledningsvis skal du imidlertid slite litt. For det kreves at du får tak i kjappere biler, og de første områdene kan fortone seg frustrerende.

Heldigvis er det lett å få erfaringspoeng som låser opp mer av spillet. Det tar også litt tid å lære seg hvor mye utslag de forskjellige bilene trenger for å gi fra seg en kontrollert sladd.

Hver modell har forskjellige egenskaper som gir seg utslag i at du må tilpasse måten du kjører på. Noen er som å forsøke å temme en vill hest, mens andre krever at du både masserer drifte-knappen og hugger litt i bremsen for å få til en saftig sladd.

Det er litt merkelig at utviklerne har droppet en tilbakespolingsknapp, som flere lignende bilspill har omfavnet de senere årene. «Unbounded» hadde virkelig kledd en slik. For ofte ender du opp i en murvegg og må inn i menyene for å få bilen på rett kjør igjen, gjennom en «reset»-mulighet, og det mens det føles som om tiden flyr og du gjerne skulle hatt en slik snarvei for hånden. Veldig brennkvikt!

Men henger du fortsatt med, har litt tålmodighet og klarer å låse opp flere baner og biler, vil du oppleve at «Unbounded» da begynner å vise seg fra sin aller beste side.

Lag dine egne baner

I menyene ligger det flust av måter å konkurrere på: Drift mest mulig på begrenset tid, og få tilstrekkelig med poeng, eller knus så mange politibiler du klarer før klokka stopper, for eksempel.

Sistnevnte lar deg forresten rase rundt i en stor lastebil og gir deg bøttevis med poeng.

Du kan selvsagt også ta opplevelsen online, eller lage dine egne baner.

Alle deler av «Unbounded» belønnes med poeng til samme karrierestige. Selv om du må «grinde» en del før du får godfot på gasspedalen, er det mye meningsfullt og variert å ta seg til.

Ett lyskryss for mye? 

Det kreative aspektet er imponerende. Det er lånt en hel del fra «Trackmania» sine baneverktøy i form av at du bygger en løype ved hjelp av klosser. Disse kan igjen kombineres og varieres på mer sofistikert vis, og er enkelt i bruk.

Om du vil sette særpreg på detaljnivå, hopp inn i bilen og prøvekjør mens du finjusterer eller bygger videre.

Kanskje du føler det lille ekstra du trenger er et hopp, eller at lyskrysset som er standard i bane-editoren bør lukes bort? Dette, og mye mer, kan enkelt løses.

Grafikken er grei, men ikke revolusjonerende. Det som både kan oppfattes som et pluss – eller et frustrerende minus om du havner sist blant elleve konkurrenter – er at den kunstige intelligensen på motstanderne er nådeløs og god. Krasjer du, er du plutselig sist i feltet og må kjempe for å få kontakt igjen. På samme måte kan du i tet oppleve å øke en luke om du kjører godt.

Alt for mange arkadebilspill har en tykk «gummistrikk» når det gjelder slike aspekter, men «Unbounded» er mindre tilgivende.

«Ridge Racer Unbounded» kan være utfordrende i starten, men den tålmodige belønnes etter det med et av de mest underholdende arkadebilspillene siden «Split/Second» og «Burnout Paradise». 

Glem realistisk fysikk og kjørefølelse som du finner i «Gran Turismo» og «Forza Motorsport». «Unbounded» handler bare om å gi deg muligheten til å ha det moro, og innfrir - litt overraskende - på dette området.

NB! «Ridge Racer Unbounded» er lansert til pc, Xbox 360 og PlayStation 3. (Et «Ridge Racer» ble nylig lansert til PlayStation Vita, men har ingenting med dette spillet å gjøre).

Oppsummering
Positivt
God og utilgivelig kunstig intelligens hos konkurrentene. Banedesignverktøyet.
Negativt
Hadde kledd en tilbakespolingsknapp.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3