Tour de France 2011

Melkesyra forplanter seg til fingertuppene.

Jeg har virkelig kjent melkesyra, mens jeg presset ut det aller siste i de knalltøffe, franske alper. Spurtet som Edvald Boasson Hagen og vunnet verdifulle poeng – og fått hilst på Thor Hoshovd, nesten-navnebror med den VM-vinnende oksen fra Grimstad. Brødrene Andy Schlick og Fränk Schlack (!) er også med i feltet.

Mye er temmelig autentisk i dette Tour de France-spillet, men bare ikke helt blink. Det oppsummerer for øvrig også helhetsvurderingen av «Tour de France 2011».

De fleste rytterne er «seg selv». Men på grunn av mangelen av lisenser (eventuelt sjekker som ikke er signert på et eller annet klamt kontor i Frankrike), er ikke alle representert med sine virkelige navn. Men skaperne i Cyanide skal ha ros for å ha klart å lage et spill som formidler det strategiske elementet ved denne sporten. Det mest essensielle.

Ingen «knappetrykkmaraton»

PC-utgaven («Pro Cycling Manager») fra samme spillskaper, er en annen opplevelse. Mer strategi og på en måte sykkelsportens svar på «Football Manager», der du forhandler om ryttere, bestemmer hvem som skal hente vannflasker og hvem som skal kjempe i spurtene.

Konsollversjonen av «Tour de France» flytter deg til feltet, skildret bakfra, og dermed midt i moroa. Samtidig har du rollen som både kaptein og sportsdirektør, ettersom du kan beordre lagkameratene dine til å beskytte deg, gå i brudd og hele veien bestemmer taktikken.

Dette er ikke noen «trykk-så-fort-du-kan»-opplevelse som «Track & Field», for å understreke det. Du velger rett og slett kun om du skal øke farten, spurte eller ta det med ro – og gjør det gjennom enkle kommandoer på håndkontrollen.

Det at du ser den samme bobilen hver hundre meter, og en silo som spillskaperne tydeligvis er så fornøyde med at de lar den dukke opp mer enn de burde, klarer ikke å ødelegge spillet – selv om det savnes stemning, mer publikum, og en større bit av et autentisk Frankrike representert.

Jeg opplevde heldigvis ikke å bli meid ned av en fransk tv-bil, men det er mulig å kræsje. Kanskje for sterilt og klinisk for noen, men magien oppstår i de avgjørende øyeblikkene. Som da det nærmer seg en innlagt spurt, eller det hele skal avgjøres på målstreken. Timing er alt, i tillegg til at du bør ha spart opp krutt. Og her formidler «Tour de France 2011» noe som er essensielt: Det føles hele veien som du avgjør duellene, ikke tilfeldigheter. 


Tør du å gå i brudd?

Har du brent kruttet ved å bli med i et tidlig brudd, ja, da får du betale for det senere i løpet. Du har noen hurtigkommandoer tilgjengelig, ser målere som viser hvor mye saft som er igjen i beina, i tillegg til at du hele tiden kan be om å få oppdateringer via radio for å holde deg informert.

Utviklerne har valgt å la deg sykle to til fem partier av hver etappe, for å holde på intensiteten og unngå at du bruker hele ferien på å til slutt få oppleve å se Paris fra to hjul. For ingen har vel tid/lyst til å simulere hele Touren i real time?

Likevel får du minst 15-20 minutter med sykling ut av hver etappe. Noen av dem varer opp mot en time.

Partiene mellom hver av disse «sykkelsegmentene» simuleres. Så om du var med i et hissig brudd like før en «pause», er sjansene gode for at du har opparbeidet deg noen minutter til hovedfeltet. Ofte belønnes du for å være med i et slikt brudd, men det å rasjonere krefter er uhyre viktig. Du kan ta spurtpoeng, om noe slikt er bakt inn på den aktuelle etappen, men du bør ha valgt riktig rytter - og ha en strategi før finalen. Hvis ikke får du oppleve hvordan det er å rulle over mållinjen som sistemann.

Det du får servert, er et spill som klarer å avgjøre om du gikk for tidlig i spurten. Om du disponerte kreftene dine helt feil, eller var med i et brudd du ikke burde. Det er kanskje viktigere enn å fornemme duften av hvitløk, tåfis-ost og nystekt baguette i det fjerne?

Etter et særdeles kjipt sykkelspill, som ble gitt ut til Xbox LIVE og PSN i fjor, er det lovende takter å spore i «Tour de France 2011». Forhåpentligvis finjusteres og forbedres spillet slik at det vi nå ser bare er starten på en solid sykkelspillserie til konsoll.

Ingen gul trøye etter målgang i år, men en svak firer.

NB! Spillet er lansert til PlayStation 3 og Xbox 360 (testet). PC-spillet «Pro Cycling Manager 2011» er lagd av samme utvikler, men er en annen, mer strategisk opplevelse.

Oppsummering
Positivt
Krever strategisk teft og god timing i spurtene.
Negativt
Folkefesten uteblir. Omgivelsene kunne trengt mer oppmerksomhet.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3