SHIFT 2: Unleashed

Ønsker å ta innersvingen på «Gran Turismo» og «Forza Motorsport».

«SHIFT 2: Unleashed» har nå kvittet seg med «Need for Speed»-fornavnet. Dette har Electronic Arts gjort for å rendyrke simulatoralibiet sitt, uten å ha et historisk vedheng. «Need for Speed»-serien har tradisjonelt vært forbundet med løssluppen arkadebilmoro, mens «SHIFT»-spillene for alvor seiler opp som konkurrenten til simulatorkongene «Forza Motorsport» og «Gran Turismo» – som regjerer på hver sin konsollplattform.

Oppfølgeren til «SHIFT» (2009) er litt bedre enn forgjengeren på det aller meste. Men ikke forvent noen revolusjon. Kjørefølelsen er tilnærmet lik, det samme gjelder bilfysikk og grafikk. Men «SHIFT 2» klarer å skape en engasjerende, morsom racingopplevelse. Noe som enkelte av konkurrentene kanskje har nedprioritert i sin jakt på å inkludere mest mulig innhold?

Smuss og skitt slynges på frontruta di under et løp, fargene forsvinner når du rystes av en kraftig kollisjon og du føler deg nesten svimmel og desorientert i sekundene som følger – slike virkemidler gjør denne serien til et helt annet spill sammenlignet med de nær fotorealistiske billøpene i «Gran Turismo 5», eksempelvis.

Du føler deg delaktig i «SHIFT», ikke så mye som en tilskuer.

«Gran Turismo 5» og «SHIFT 2» er ytterpunkter

Selv om både «GT5» og «SHIFT 2» hører hjemme i samme spillsjanger, er filosofien bak radikalt annerledes. I tiden før lanseringen har da heller ikke utviklerne i Slightly Mad Studios vært beskjedne i sine beskrivelser av «Gran Turismo 5». De har latterliggjort beslutningen til Polyphony Digital om å inkludere hele 1000 biler i PS3-simulatoren – og etter fem og et halvt år i utvikling klarte de likevel ikke å lansere et ferdig spill.

I et intervju med PressFire tidligere i år omtalte en av «SHIFT 2»-skaperne, Jesse Abney, «Gran Turismo» og «Forza Motorsport» som «kliniske, sterile og kjedelige» spill. Han beskrev disse videre som «sterile forskningsprosjekter som modellerer det å kjøre rundt en bane». Selvtilliten har det altså ikke vært noe å si på under utviklingen av denne oppfølgeren, men nå som spillet er lanseringsklart kan man selv se forskjellene som ligger bak eksempelvis «Gran Turismo 5» og «SHIFT 2» – som utvilsomt representerer ytterpunkter.

Undertegnede var og er imponert over mangfoldet i «GT5», den pene grafikken og det store potensialet – men klarer fint å sette pris på det «SHIFT 2» har å fare med også.

Spillene er ulike. Men det føles fint å ha en ny bil i garasjen nå til våren, selv om man enten har en favoritt stående der fra før eller ikke. Og når man vet at «Forza Motorsport 4» slippes til høsten, betyr det at vi får vi tre simulatorer fordelt på 12 måneder. Det må da være en slags himmelsk rekord for alle bilspillelskere?

Autolog er tilbake

I «SHIFT 2» har det tydeligvis vært viktigst å finjustere – og være forsiktig med å introdusere for mange nyvinninger som potensielt kunne forandre grunnopplevelsen. En ny kameravinkel (helmet cam), introduksjonen av nattkjøring og en karrieremodus som har blitt litt strammere i fisken, er noen av «SHIFT 2»-nyhetene.

Hjelmkameraet gir en dynamisk etterligning av hvordan det føles å sitte bak rattet i et av fartsmonstrene inkludert i spillet. Når du svinger så beveger hodet seg til siden. Blir hastigheten veldig høy, simuleres opplevelsen av tunellsyn. Fiffig, men dette fikk meg uansett ikke til å velge bort favorittkameravinkelen – den som har litt panser mellom deg og asfalten. Det må sies at detaljene fra cockpit fremstår imponerende i «SHIFT 2». Dashbord, selve rattet, alle knapper og brytere ser virkelig bra ut. Og om du foretrekker cockpit-kameraet eller det nye hjelmkameraet, kan du kaste et blikk og nyte dette i all sin prakt.

Grafikken er ikke like imponerende når det gjelder det som skjer rundt banene. Busker, bygninger og horisontene er tydeligvis nedprioritert til fordel for de nære ting, altså cockpit og biler. Det er som om Slightly Mad Studios har tenkt at de realistiske naturopplevelsene får andre ta seg av. «Vi fokuserer på biler», på en måte.

Men det viktigste tilskuddet er Autolog, først introdusert i «Need for Speed: Hot Pursuit» i fjor høst, der tidene dine konstant sammenlignes mot dine venners og setter de i system også målt mot resten av verden på en meningsfull måte. Autolog føles utvilsomt som en berikelse til spillet.

Testløpet bestemmer om du bør ha «støttehjul»

Det er påfallende hvor annerledes filosofien bak «SHIFT 2» er sammenlignet med «Gran Turismo 5». «GT5» ble kritisert av enkelte for å være overambisiøst, uten fokus og oversvømt av innhold, noe som nok kunne gjøre opplevelsen overveldende for mange. «SHIFT 2» har en mer fokusert karrieredel som er god på å introdusere deg for ulike kjøreteknikker og baner.

Hver kategori åpner gjerne med noen løp der du skal forsøke å nå bestemte tidsmål, dermed også bli kjent med en ny bil, konkurranseform eller motorklasse.

Du får veiledning og tips fra en fører (som du møter igjen i en slags bosskamp senere) – og om du må oppgradere med en ny bil underveis får du hjelp til å sortere ut de modellene som innfrir kravene før det aktuelle løpet.

Balansegangen mellom fordummende og opplysende kan være hårfin, men er her vellykket i praksis. Grunnidéen er videreført fra det første «SHIFT», men fremstår hakket mer ryddig til sammenligning.

Før du setter deg bak rattet og deltar i den første konkurransen, får du som i det første spillet muligheten til å vise hvor god du er før det blir foreslått hvilke hjelpemidler du trenger. Selvsagt kan dette skrus av fra menyene, på hvilket som helst tidspunkt, men utviklerfilosofien er klar: Dette er en fullblods simulator som skal kunne nytes av de aller fleste bilspillinteresserte, ikke bare være forbeholdt de mest erfarne.

Du får rikelig belønning for perfekt kjøring

«Gran Turismo 5» er som en åpen åker av muligheter som ikke viser deg en sti. Noen foretrekker denne typen endeløs frihet, der du kan sitte og se i menyene i timevis og nyte en bredde som overgår alt annet som har kommet ut i denne sjangeren – men «SHIFT 2» tar ikke sjansen på at flertallet skal gå seg vill i alle mulighetene, i garasjen som potensielt kan telle 145 biler eller blant de ulike konkurransetypene som er pakket inn.

Hvis «SHIFT 2» skiller seg aller mest fra «Gran Turismo 5» i grunnvollene, er det nærliggende å anta at «Forza Motorsport»-serien ligger nærmere hjertet til utviklerne i Slightly Mad Studios. Det stemmer nok også. Fokuset på å belønne deg med erfaringspoeng når du kjører som en mester, gode muligheter til å sette særpreg på bilene og oppjustere de med nye deler – der du får god assistanse underveis – minner ikke så rent lite om Xbox 360-simulatoren i måten det er løst på her.

Du får XP ved flere elementer av løpene, ikke bare om du vinner. En perfekt start, for eksempel. Du får også erfaringspoeng online, ved å unngå kræsj og andre ferdighetspoeng. Det – i kombinasjon med Autolog som pent og pyntelig ligger dandert i menyene før hvert løp i motsetning til å sprette opp i hytt og pine som i «Hot Pursuit» – burde definitivt pirre konkurranseinstinktet.

«SHIFT»-serien klarer ikke å vippe de to etablerte konkurrentene av pinnen riktig enda, men det nærmer seg med ytterligere noen billengder.

«SHIFT 2: Unleashed» lanseres til Xbox 360 (testet), PC og PlayStation 3 den 31. mars.

En tilgjengelig, fokusert bilsimulator. Autolog er tilbake og gir mer dybde samt flere aspekter av konkurranse.