Lara Croft and the Guardian of Light

Frøken Croft i svært engasjerende sommerjobb.

Det var nok noen som rynket litt på nesen når Square Enix Eidos annonserte at Lara Croft tar et lite avbrekk i «Tomb Raider»-serien. For selv om Lara Croft er mest kjent som hovedfrøken i «Tomb Raider», så bærer ikke dette spillet det kjente merkenavnet.

Og det er nok ikke bare det kjente merkenavnet som kanskje har trengt en liten pause, for dette er kanskje noe av det mest inspirerte vi har spilt med Croft i hovedrollen de siste årene.

Utviklerne hos Crystal Dynamics virker nærmest å ha boblet over av entusiasme for denne lille, nedlastbare godbiten.

ET NYTT PERSPEKTIV

Allerede ved første øyenkast er det enkelt å se hvorfor utgiveren ikke føler «Tomb Raider»-navnet skal forskyve forventningene. Kameravinkelen er såkalt isometrisk 3D ovenfra, ikke ulikt slik vi kjenner det fra for eksempel «Diablo»-spillene.

Og det er flere fellestrekk med «Diablo»-spillene her - selv om kampsystemet stort sett er basert på skytevåpen er det også likheter i mekanikken. Men omgivelsene her er mer tredimensjonale i funksjon og har landskap hvor det vertikale brukes aktivt. Derfor er det ingen hemmelighet at spillet også har flere plattformelementer enn actionrollespillene med samme 3D-løsning.

Grafikken er i tillegg svært tiltalende. Det er mye detaljer i bildet og enkle fysikkeffekter hjelper med å skape en «levende» stemning - når du går gjennom planter så beveger de seg og enkelte objekter i miljøet blir påvirket av eksplosjoner. Lys- og skyggeeffektene hjelper også til med å skape en autentisk atmosfære.

Croft befinner seg ikke veldig uventet i en kjedelig situasjon med en eldgammel demon som er vekket til live. Det blir din oppgave å jakte demonen gjennom gamle ruiner i jungelen. Du får også delvis hjelp fra demonens svorne fiende – Totec, en indianerkriger som dukket opp fra intet.

LARAPPELERING

I starten må du klare deg med et spyd du får fra Totec, men i løpet av spillet finner du nye skytevåpen. De nye våpnene krever ammunisjon, som ligger strødd gjennom spillet. Spydet fungerer ikke bare som våpen, men brukes også for å klatre. Det kan nemlig sendes i veggen for å brukes som trappetrinn.

Du er også utstyrt med bomber du kan detonere som du vil. De kan brukes i kampsituasjoner, men brukes også aktivt i gåter. De nye våpnene har naturligvis også forskjellige egenskaper og noen av dem brukes til og med i gåtene for å komme videre i spillet.

I tillegg får du tilgang på magiske objekter gjennom spillet, noe som kan forbedre egenskapene dine. Såkalte relics vil også gi deg en spesiell evne som aktiviseres når du har fylt opp et meter. Croft er også utstyrt med rappeleringstau, som brukes for å ta seg frem i landskapet. Både tauet og spydet brukes også aktivt for å løse visse plattform- og fysikkbaserte gåter gjennom spillet.

Gjennom hele spillet kommer du til såkalte challenge rooms, som er egne rom for gåter. Og klarer du å løse gåten, går du en belønning i form av et nytt magisk objekt. Gåtene varierer veldig i vanskelighetsgrad, men de involverer stort sett alltid litt action for de små grå. De bruker gjerne både rappeleringstau, bombe og spyd.

Spillet er delt opp i seksjoner, eller brett om du vil. Og hver seksjon har en rekke «mål», noe som gjør at det kan være interessant å spille seksjonen om igjen ved en senere anledning. Du vil også få delt ut poeng basert på skyte- og samleevne.

Kontrollsystemet er i høyeste grad tilpasset formatet. Du styrer figuren med venstre analogstikke, men du sikter med høyre analogstikke. Det kan sikkert virke litt uvant for noen spillere, men det burde ikke ta lang tid for å tilvenne seg. Hvis du har spilt spill som «Geometry Wars» burde dette være kjent.

SAMARBEIDSVINNER

Men selv om spillet er svært underholdene alene, vil jeg på det sterkeste anbefale å invitere en kompis med på moroa. For det er i samarbeidsmodusen, med to, at spillet virkelig slår ut i full blomst.

I flerspillermodusen spiller nemlig den andre personen Totec. Og selv om spillet i hovedsak er ganske likt, er det tydelig at «Lara Croft and the Guardian of Light» ble utviklet med tanke på denne modusen. De fleste gåtene er nemlig i utgangspunktet skapt for at to skal jobbe sammen, selv om de blir tilpasset for bare én spiller om du er kompisløs.

Når Totec er med i spillet er det han som har spydet, mens Croft også kan spenne rappeleringstauet for at Totec kan gå på line. I tillegg brukes tauet for å henge hverandre ned fra vegger.

Med «Lara Croft and the Guardian of Light» viser Crystal Dynamics stort engasjement. Det er en forfriskende retning for frøken Croft, som sannsynligvis må innse at Nathan Drake akkurat nå er sjefen av den tradsjonelle «Tomb Raider»-stilen.

Men den nye vrien føles inspirert og blir aldri kjedelig. Jeg skulle ønske historien var litt mer interessant, men det er et toegget sverd – lite ambisiøs historie er også lite historie å henge seg opp i. Musikken hadde også hatt godt av å bli jazza opp litt, den kan fort bli ganske monoton og ensformig.

Personlig syns jeg det hadde vært gunstig med flere rollespillelementer integrert, men det blir pirk. Fokuset ligger på underholdende spillmekanikk, og utviklerne mister aldri blikket på hva som gjør spillet til en vinner.

PS! Spillet koster 1200 Microsoft Points på Xbox LIVE Arcade. Xbox 360-versjonen har ikke co op via nettet, men vil få en oppdatering 28. september, når PC- og PS3-versjonen også slippes.   

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3