blur

Et bilspill verdt å twitre hjem om?

Av kobbelet med løsslupne arkadebilspill med en hang til power-ups og langt mindre fokus på simulatoraspektet, er «Blur» det tredje og ferskeste spillet som slippes bare i løpet av mai. De to andre i dette kobbelet, «ModNation Racers» og «Split/Second: Velocity», ble lansert i forrige uke.

Les også: Vår anmeldelse av «ModNation Racers».
Les også: Vår anmeldelse «Split/Second: Velocity».

Bak «Blur» står Bizarre Creations som har en interessant portefølje med spill. De fleste forbinder nok de britiske utviklerne med Project Gotham Racing-serien, men de har også stått bak Geometry Wars-spillene, det mindre vellykede actionskytespillet «The Club» og nå sist «Blur».

Et spill som oppdaterer Mario Kart-formelen med Facebook- og Twitter-integrasjon – og dæsjer på med en flerspillerdel som minner kraftig om det du er vant med fra «Modern Warfare 2».

Forvirret eller fascinert – eller kanskje begge deler?

SKRYT PÅ FACEBOOK

Grunnstammen er klassisk i Kart-tradisjonen: Bil og våpen, tøffe motstandere som kan snu opp-ned på resultatlisten på et blunk og i tillegg en voksen bilpark som kan låses opp bestående av ekte, lisensierte modeller.

I bunn finner du også mye av det samme du kanskje husker fra Project Gotham Racing-serien når det gjelder hvordan bilene føles.

For Bizarre Creations er gode til det å få kjøretøyene til å fremstå med tyngde og presisjon – samtidig som grensen mellom arkade og simulator aldri krysses.

Bilene er på den ene siden presise og man kan spore mer realisme og tøffere utfordring her enn i for eksempel «Split/Second: Velocity». «Blur» krever litt mer av deg som sjåfør. Du er pent nødt til å mestre driftingen gjennom svinger for å hente inn de nødvendige tiendelene som skiller en fjerdeplass fra pallen og de forskjellige bilene har langt mer variasjon i hvordan de ter seg på underlaget enn det du forventer fra et Kart-spill.

Så i all hovedsak har du et langt mer modent Mario Kart som også forsøker seg på noe nytt. I første rekke gjennom en hemningsløs men uviktig flørt med Twitter og Facebook – og her er tidspunktet der du kan rynke litt på nesen om du føler for det. Underveis i spillet, både i karrieredelen og online, kan du nemlig plapre om nye milepæler du har nådd og fylle disse sosiale mediene med (mer?) søppel.

Hvorvidt dette har noe for seg utover å være en gimmick kommer helt an på din egen bruk av Twitter og Facebook og hva du gidder å lire av deg der, men vi har allerede brukt begrepet «gimmick» og lar den setningen henge litt i luften i forhold til akkurat dette aspektet av «Blur».

Skjermbildene fra dette spillet ser temmelig spektakulære ut, nesten litt som et mer realistisk «WipEout», og det er også dekkende for å beskrive noe av det du faktisk møter i «Blur» selv om realiteten er gråere og litt mer ordinært. Hollywood-følelsen fra «Split/Second: Velocity» kan ikke toppes her, men du får til gjengjeld elektrosjokkbølger og glødende miner som virkelig gir spillet særpreg.

De fleste av våpnene kan enten avfyres for- eller bakover, noe som åpner for taktisk kjøring. Våpen, som for eksempel minene, kan avfyres rett i støtfangeren på en bil som ligger foran deg, mens de mest offensive våpnene kan reverseres og på den måten redde deg om du kaster et blikk i sladrespeilet og ser en eksplosiv, varmesøkende kule komme susende mot deg. I tillegg oppnår du en liten boost-effekt ved å reversere et kraftig våpen.

ER DU EN FAN-FAVORITT?

Karrieredelen av «Blur» og onlinebiten henger overraskende lite sammen. De har hvert sitt level-system og bilene må låses opp på nytt om du vil ut på den store arenaen og konkurrere mot spillere fra hele verden.

Selve kjøringen er imidlertid ganske lik, men strukturen – belønningene og statistikken du skal strekke deg etter å oppnå – har et klart skille.

Dette blir tydeliggjort allerede fra du starter «Blur» og du i hovedmenyen blir bedt om enten å logge deg inn for en- eller flerspiller.

Onlinespillingen er etter min mening best – eller rettere sagt; den har potensial til å bli best. Det er noe rusk å spore enda, dessverre, men ikke verre enn at man kan forvente at det blir fikset. Jeg opplevde blant annet at noen «onlinebiler» hoppet frem og tilbake foran meg, og det er fortsatt rom for forbedring når det gjelder våpenbalansen i spillet – men man ser fort at online er en arena for mye moro.

Litt mer om karrieredelen av «Blur» først. Den er delt opp i bolker der hvert løp har sin «boss» du må slå på slutten. For å komme dit er du imidlertid nødt til å nå bestemte mål, i tillegg til å forsere delløpene før den store finalen. Dette kan være knyttet til våpenbruken din, et bestemt antall «fan-utfordringer» du må klare eller andre slike milepæler knyttet til karrieren din.

Fan-utfordringer er valgfrie konkurranser du kan aktivisere underveis i løp, som gir deg påfyll med tilhengere. Har du mange nok fans stiger du i gradene, låser opp nye biler og lignende. Mye er likt Kudos-systemet i Project Gotham Racing-spillene, med andre ord.

Våpnene åpenbarer seg underveis som lysende ikoner på veiene og du kan samle inntil tre slike power-ups, sjonglere rekkefølgen på dem eller eventuelt velge å dumpe våpnene om du føler du heller vil ha et annet utvalg når du skal prøve å ta knekken på konkurrentene dine.

Det høres kanskje hektisk og innviklet ut, men er langt enklere i praksis enn på papiret. Kjøringen, samling av power-ups og det å sende av gårde et sjokkstøt, kuler eller få tak i en nitro-boost flyter veldig bra og har en pen læringskurve i forhold til å introdusere deg for nødvendighetene eller noen kjekke tips og triks.

AMBISIØS ONLINEDEL

Karrieredelen halter imidlertid litt. For selv om det kan være rasende festlig å dykke ned i hver «episode» bestående av en drøy håndfull ulike løpsmoduser, blir den fort småtam og forutsigbar. Det er et syndrom man finner i de fleste slike bilspill.

«Blur» kan også være frustrerende når du møter tøffere motstand eller er nødt til å gå tilbake for å finne en bane og en konkurranseform som tillater deg å vippe en konkurrent ut i en elv (ikke alle baner gir rom for slikt) – som faktisk er ett av kravene du må innfri for å runde en av episodene i enspillerdelen.

Her er konkurrenten innen eksplosiv arkaderacing, «Split/Second: Velocity», mer human og ikke fullt så trassen. «Blur» forlanger mer av deg, er tøffere i konkurranse mot AI’en og ber deg oftere om å kjøre løp du trodde du var ferdig med for å komme deg videre. På den andre siden: «Blur» er kanskje vanskelig å få tak på i starten, men utvikler et forhold til deg som kan være mer slitasjesterkt.

Vil du bare ha et rasende morsomt, spektakulært og underholdende arkadebilspill som passer i selskap med venner, er «Split/Second» det beste alternativet. Har du ambisjoner om å karre til deg alle mulige slags bonuser, poeng og bygge deg gradvis opp – og ser for deg en fremtid med nettopp disse aktivitetene som en drivkraft – kan «Blur» fungere bedre.

Du finner nemlig et imponerende utvalg statistikk, søyler og metre som kan fylles opp og omformes i høyere level/nivå, bedre biler eller frekke fortrinn i selve angrepene med våpen. På den måten kan man si at dette er bilspillenes svar på «Modern Warfare 2». Mye onlinespilling gir deg fordeler og nye egenskaper.

Det er lett å bli sittende flere timer i strekk og jakte på neste nivå, en ny bil eller førsteplassen du føler er innen rekkevidde. Før du vet ordet av det stemmer du og resten av onlinespillerne over hvilket av to baneforslag dere skal kjøre neste gang – og du er i gang med nok en runde. Det er avhengighetsdannende og moro!

På bryggen i Brighton, en av flere ekte, geografiske områder som har blitt omformet til fartsfylte racing-miljøer i dette spillet, kan du forvente deg det komplette kaos når 19 andre bedriver skarpskyting med bomber, miner og elektrosjokk. Våpenbalansen er, som vi har vært innom, et område som Bizarre nok vil se nærmere på i tiden etter at spillet er lansert – selv om de har finjustert en del siden spillet var mulig å betateste tidligere i vår.


Bizarre Creations har tidligere vist at de er i tet når det gjelder å lage bilspill som treffer det magiske partiet som skiller en simulator fra et uhøytidelig arkadebilspill gjennom Project Gotham Racing-spillene.

Også «Blur» klarer å tilfredsstille begge disse leirene og introduserer i tillegg et ambisiøst, dypt system med delmål, statistikk og opplåsbare egenskaper som gir deg nok å henge fingrene i. Onlinedelen har potensial, men fremstår vel kaotisk om du spiller mot mer enn et tosifret antall motstandere. En vill jakt etter de tøffeste våpnene overskygger kjøringen og byr på en annerledes bilspillopplevelse som i bunn og grunn er basert på Mario Kart-formelen – bare med ekte bilmodeller og en mer realistisk innpakning.

Det mest rettferdige båsen å putte «Blur» i, er å kalle dette et Mario Kart for tålmodige, bilinteresserte som elsker onlinekonkurranser. Suppler med at du også bør ha sansen for kaotisk møljekjøring og tidkrevende bygging av egenskaper, og du skjønner fort om dette er et spill som passer for deg.

NB! «Blur» lanseres 28. mai til PC, PlayStation 3 og Xbox 360. Vi har testet Xbox 360-versjonen i både enspiller og onlinespilling.

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3