Call of Duty: Black Ops Declassified

- Spillet er over før pizzaen i ovnen er ferdig.

(PressFire.no): Merkelige greier. Merkelig, merkelig.

For noen måneder siden skulle jeg få en første kikk på dette spillet på GamesCom. En 30 minutter lang økt skulle gi meg innblikk i «Call of Duty»-inntoget på Sonys noe vaklende Vita-plattform.

Et spill annonsert under E3 i fjor, for så å bli glemt.

Men neida, det jeg fikk se var noen få minutter med en fyr som spilte multiplayer, før jeg nærmest ble dyttet ut døra. «Ingen spørsmål, ingen bilder, ingen video», sa de.

Det virket som om de skjemtes over spillet sitt.

Mistenkelig.

«Call of Duty» på Vita er bedre enn fryktet, for all del. Det er bedre å drikke utgått melk enn å miste underleppa i en kjedelig barbermaskinulykke også. Men kjipt er det, læll.

Tidspress?

La oss kikke på litt mer bakgrunnsstoff før vi ser på spillet.

Utvikleren av dette spillet er Nihilistic, som tidligere produserte «Resistance» til samme plattform. Dette spillet kom ut i mai, og utviklerne har etter sigende arbeidet med «Declassified» siden da.

Et knapt halvår, med andre ord, og det forklarer mye. Kanskje var det Sony som sto trippende utenfor døra? De har visstnok finansiert hele prosjektet, og var helt sikkert desperate etter å fylle de store tomrommene i spillutvalget til Vita.

Det største problemet jeg har med spillet er den akutte mangelen på innhold. Det er for lite å gjøre, og det som er der var over så kjapt at jeg ikke rakk å varme ovnen og frese en grandis engang.

Tid for pizza!

Klokka 18:39 på fredag setter jeg meg ned og starter enkeltspillerdelen. Litt dårlig planlegging gjør at batteriet streiker klokka 19:17. Da er jeg allerede ferdig med syv av ti enkeltspilleroppdrag (de listes bare opp og kan velges fra en meny).

Grandisen går i den nå varme ovnen mens Vitaen får smake strøm fra støpsel.

Jeg benytter like greit anledningen til å karatepunche rundt i leiligheten og reflektere på de stakkars 38 minuttene jeg har tilbakelagt: Den kunstige intelligensen til fiendene er for eksempel helt latterlig.

Noen ganger bøgger spillet seg til slik at de ikke skyter mot meg, og jeg kan fise gjennom banen på halvannet minutt. 

Andre ganger vet de nøyaktig hvor jeg er til en hver tid, og vil stå tre rom unna og skyte i en rett linje mot meg (selv om kulene bare ender rett i veggen, to centimeter foran dem). De løper som hodeløse høns rett på pistolmunningen min når jeg kommer litt nær dem, mens jeg får erfaringspoeng og går opp i level uten at jeg hverken låser opp noe nytt eller får noe annen nytte ut av det.

Granatkastingen er okay, dog. Bare tafs på granatikonet på skjermen og dra fingeren dit du vil kaste. Funker ypperlig, faktisk.

Etter en råkjapp ladeøkt tar det meg ti minutter å gå gjennom de resterende tre banene, som bindes sammen av tøvete monologer om den kalde krigen.

The End! Etter femti minutter!

For dårlig!

Spillet er cocky nok til å faktisk ha en liten tidsteller nedi hjørnet.

Sikkert for å oppfordre til å spille igjen og igjen, slik at du kan barbere av noen sekunder - for det er jo mye gøy i å hente av at du greier oppdraget på 2:34 istedet for 2:40, eller?

Tre ekstra brett får du dersom du bryner deg på en modus hvor det kommer bølger av fiender. Mellom hver av disse droppes det noe skytesnacks. Faktisk ikke så utrolig ille de første minuttene, men det tærer på konsentrasjonsevnen etter kort tid.

Men hælle måne, så lite innhold det er å finne om du ikke skal spille mot andre. Ikke engang tenk på å kjøpe dette om du ikke kobler deg på nett. Det blir nesten parodisk.

Det tok meg lenger tid å laste ned oppdateringen til spillet enn å runde det. Og hoi, der er pizzaen ferdig, gitt!

Online-spilling er okay

Men straks du er på nett blir tingene noe bedre.

Sånn bortsett fra at det er enda mer bugs her. Som da spillet mente at jeg hadde et for strengt opplegg på trådløsrouteren min - da fikk jeg ikke spille online, men ble kastet tilbake til hovedmenyen etter jeg hadde funnet noen å spille med og mot.

Trodde jeg.

Egentlig var det ikke en hovedmeny, for om jeg prøvde å trykke på noe frøs spillet konsekvent og måtte restartes. Frustrasjonen gikk over i forvirring da det viste seg at jeg måtte presse runding for å gå et steg tilbake (ut fra det som så ut som hovedmenyen) til en falsk multiplayer-lobby, for så å velge spillmodusen TO ganger. Hæ?

Da jeg omsider fikk fiksa problemet, ble det vei i vellinga. Spillet er jo faktisk ikke helt idiotisk på nett. Det føles ut som en light-versjon av «Call of Duty». Killstreaks, levelsystemer, prestige - alt er med, men med litt færre perks og våpentyper.

Helt levbart, altså.

Når XP-telleren kryper oppover, med lyder og blinkende varsler, får jeg faktisk litt nykker til at dette kunne vært skikkelig bra saker. Kontrollene er brukbare, tempoet høyt.

Enn om dette fikk et år med utvikling til på baken!

Det som er litt mindre godt er at banene er utrolig små. Så små at folk spawner midt oppå deg til stadighet, selv om det bare er lag med fire på hver side. Det er heller ikke så veldig gøy at det bare er seks baner å bryne seg på, der halvparten er grisekjipe.

Alt for lite innhold til prisen

Det hele føles ut som en light-versjon av en light-versjon. En utvannet Pepsi Max. Jeg kiles med den gode online-følelsen «Call of Duty»-serien gir, men det blir bare med et og annet kil nå og da. Resten av spillet er som en kaktus som slepes over kroppen.

Det er rett og slett ikke godt nok. Det er heller ikke bra å ta så mye betalt for slikt hastverksarbeid. 4-500 kroner for dette? Hva er det dere holder på med, Activision? Nihilistic?

Det blir for gjennomsiktig, for lett å se at dette måtte ut til lanseringen av «Black Ops II» for å lure til seg en bit av den enorme pengekaka. Samtidig har det vært tydelig at Sony har pushet for å få ut spillet for å prøve å redde et stadig mer tarvelig Vita-salg.

Spillet hadde hatt godt av mer tid, men Sony var vel redd for at det var tid konsollen ikke har. Newsflash: Det hjelper ikke med slike utgivelser.

Utvikler Nihilistic har forøvrig hatt det besynderlig travelt med å skifte navn til nStigate Software og distansiere seg fra hele utgivelsen ved å gå over til utvikling av mobilspill – og det sier vel det meste.

Ikke kjøp.

Oppsummering
Positivt
Online er til tider godt for noen minutter med moro i slengen.
Negativt
Singleplayer er en vits. Akutt mangel på innhold gjør at prisen på 4-500 kroner er vanvittig. Massevis av bugs og feil er frustrerende.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3