Killzone 2 multiplayer

Multiplayermagi!

I anmeldelsen min av «Killzone 2» var jeg kritisk til manglende co-op-modus. Og i de timene jeg har fått testet spillet online har jeg fått bekreftet at kritikken er berettiget: spillet er rett og slett magisk online! Noe som dessverre bare understreker hvor fantastisk dette spillet kunne vært om co-op-modusen var på plass i utgangspunktet.

Men spist er spist. Nå skal det handle om onlinedelen.

Les også: Anmeldelsen av «Killzone 2». (Énspillerdelen).


TEKNISK ELITE

Det første som slo meg idét jeg var i min første onlinekamp, var hvor høyt nivå «Killzone 2» holder på det tekniske, selv om du spiller på nettet.

Det er ikke uvanlig at onlinespill reduserer på den grafiske glasuren for at spillopplevelsene skal skli glattest mulig uten grus i maskineriet.

Men i onlinedelen av «Killzone 2» spares det ikke på kruttet. Det ser like imponerende ut som i den vanlige offlinedelen, noe som er ganske imponerende med tanke på størrelsen på områdene - og at det er plass til hele 32 spillere samtidig.

I min erfaring har det faktisk aldri lugget eller vært tendenser til latency-problemer.

Til og med lyden er i en egen klasse. Den intense tilstedeværelsen fra offlinedelen er definitivt til stede i onlinedelen også. I et surroundsystem er det faktisk lettere å orientere seg ved å følge lyden av skudd og granater.

Det andre du legger merke til er at dekningssystemet er fjernet når du spiller online, noe som sannsynligvis er gjort etter mye testing. Resultatet hadde mest sannsynligvis vært et langt kjedeligere spill med 32 spillere som bare stod på huk bak ymse bilvrak i 20 minutter.


EN KJØTTRIK MENY

På menyen har «Killzone 2» åtte kart med svært forskjellig intensitet og spillfølelse:

1. Blood gracht
2. Tharsis depot
3. Salamun market
4. Helghan industries
5. Pyrrhus rise
6. Radec academy
7. Vasari hammer
8. Corinth crossing

I tillegg har Guerilla snakket om å slippe flere kart sammen med en patch som også legger til kjøretøy i spillet, noe som kommer til å sikre spillets levetid lengre inn i fremtiden.

Alle kartene har samme oppdrag tilgjengelig og inkluderer Assassination, Search & Retrieve, Search & Destroy, Bodycount og Capture & Hold. Disse oppdragene kan aktiviseres i tur og orden i intervaller på fem minutter, noe som skaper spenning og at taktikken konstant må være dynamisk.

Men det er verten som til en hver tid bestemmer hvilke av oppdragene som skal være aktive.

Det er også sju klasser, eller soldattyper, tilgjengelig. Hver klasse har muligheten til å gjøre seg fortjent til flere våpen og ferdigheter. Idét du spiller med karakteren vil du få poeng basert på oppnådde mål. Disse poengene brukes til «badges», samtidig som du går opp i rang. Du må faktisk gjøre deg fortjent til flere tilgjengelig våpen.

En annen imponerende faktor er de svært omfattende communitymulighetene. Et klansystem sørger for alliansemuligheter for klan-matches og alt det et sosialt skyteglad hjerte måtte begjære. Som om det ikke var nok kan du følge et hav av statistikk og utviklingen av både brukerprofiler og klaner på killzone.com.

Med et innebygget communitysystem, referansegrafikk, et vanedannende belønningssystem og en fantastisk fengende onlinerytme, er «Killzone 2» det beste FPS'et jeg har spilt online siden «Counter Strike» 1.2.

Føler du deg ikke trygg alene? Trenger du medsoldater? Da kan du bli med i Clan PressFire.no.

See you online, bitches!


Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3