PixelJunk Sidescroller

Hyller det gamle med en ny vri.

(PressFire): Disse folka har skapt seg et navn ved å ta klassiske spillkonsepter som de til en viss grad fornyer. Både «PixelJunk Racers», «PixelJunk Monsters» og «PixelJunk Shooter» er nye varianter på klassikere. Og nå lukeparkerer «PixelJunk Sidescroller» rett inn i samme rekke.

Det er gamle arkadeklassikere som «Gradius», «Salamander» og «R-Type» som hylles – men med en smak av Q-Games og PixelJunk selvfølgelig.

For de uinnvidde handler det om å skyte formasjoner av romskip idet skjermen beveger seg horisontalt mot høyre. Når du skyter spesifikke romskip kan du oppgradere våpnene dine. Dette er et spill som krever en stødig hånd og et iskaldt hode for å holde seg unna kuleregnet på skjermen.

I retrohyllestens navn

Grafikken bærer naturlig preg av den særegne og nærmest minimalistiske stilen til utviklerstudioet, men denne gangen med en dråpe referanse til billedrør-tv-ene fra åttitallet. Alt har nemlig en slags glød, såkalte scan lines, i tillegg til at det er runde kanter rundt bildet – i retrohyllestens navn.

Det høres kanskje ut som de forringer grafikken, men det oppstår en egen estetikk av det. At det har HD-oppløsning og flyter silkemykt gjør at resultatet rett og slett er vakkert.

Utviklernes egne bidrag til sjangeren kommer denne gangen i form av fysikkelementer i omgivelsene og muligheten til å prøve igjen fra sjekkepunkter. Dermed vil du alltid kunne fortsette uten å måtte starte helt fra begynnelsen. I tillegg har du muligheten til å hevde deg på poenglistene over nettet.

Disse fysikkelementene viser at de har tatt med seg elementer fra sitt forrige spill - «PixelJunk Shooter». Lava, gass og vann spillere også en rolle her. Og i likhet med «Shooter» vil du gå inn i krisemodus om du blir truffet av et skudd, men har muligheten til å hente deg inn ved å kjøle deg ned i vannet.

I tillegg har spillet nærmest en gåtebasert x-faktor hvor du bør bytt våpentype basert på egenskapene til fiendene. Ikke bare er spesifikke skuddtyper mer effektive i enkelte situasjoner, de er essensielle. Derfor må du ofte ha et bevisst forhold til teknikk og strategi.

Dermed har PixelJunk hyllet ovenfra-og-ned-racers med «PixelJunk Racers», grotteskytere som «Gravity Wars» og «Turboraketti» med «PixelJunk Shooter», tower defence med «PixelJunk Monsters» og nå shoot em' ups fra åttitallet med «PixelJunk Sidescroller».

På mange måter er spillet enklere enn opphavet, men viser likevel en fjong evne til å abstrahere essensen. Shoot ’em up-purister vil sannsynligvis slakte spillet for å ha misforstått poenget med denne typen spill, men PixelJunk har egentlig bare flyttet mestringsfølelse og utfordringen bort fra det å komme gjennom løypa og til poenglister på nettet.

For den som virkelig føler for utfordring finnes likevel vanskelighetsgradene der – både hard og brutal.

Dette er verken «Ikaruga» eller «Radiant Silvergun», men det er heller ikke poenget. Det er likevel en fin hyllest som stryker erogene nostalgisoner, samtidig som yngre spillere ikke trenger å ha vokst opp med joystick for å sette pris på det.

Jeg må likevel trekke for at det føles som om PixelJunk denne gangen virker å lage spill på autopilot. Det føles ikke veldig ambisiøst, selv om det er tydelig laget ut av kjærlighet.

«PixelJunk Sidescroller» kan kjøpes til PS3 på PlayStation Network.

Oppsummering
Positivt
Flott hyllest til åttitallenes skyteklassikere.
Negativt
Mangler litt PixelJunk-vinkling.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3