World in Conflict: Complete Edition

Taktisk perfeksjon som åpner for kreativ krigføring.

De svenske utviklerne i Massive Entertainment slapp i 2007 strategispillet «World in Conflict». Tittelen havnet litt i skyggen av mange av de mer prominente slippene det året, men ble til tross for dette kåret til både årets spill og årets strategispill flere ganger.

Nå har Massive Entertainment blitt ferdig med sin første ekspansjonspakke, og etter en turbulent utviklingsperiode står endelig «World In Conflic: Soviet Assault» klar.

Begge disse titlene lanseres nå under ett og samme produkt, og PressFire tar i den anledning en titt på «World In Conflict: Complete Edition».


SOVJET ANGRIPER

Historien tar utgangspunkt i slutten av den kalde krigen, men introduserer et alternativt univers der Sovjet velger å angripe de allierte i motsetning til å se moderlandet falle sammen.

Mens det originale spillet fokuserte på krigen fra NATO og USA sin side, presenterer «Soviet Assult» krigen sett fra kommunismen. Fortellingen blir i hovedsak formidlet mellom hvert oppdrag, mens spontane konflikter og situasjoner sørger for at oppdragene inneholder overraskende momenter underveis.

Historien utspiller seg gjennom 16 forskjellige oppdrag, hvor spilleren blir med på begge sider av den sovjetiske invasjonen av Amerika, samt en del utenforstående oppdrag i Europa.
«Soviet Assault» står for 6 av disse felttogene, som for øvrig integreres direkte inn i den originale kampanjen.


KRIGENS REGLER

Selv om «World in Conflict» er et strategispill, er det viktig å avvenne seg med forestillinger om klassisk basebygging og resurshamstring. Modellen baserer seg på litt andre områder, og kvitter seg med overnente momenter til fordel for en mer strømlinjeformet krigføring der administrasjon av infrastrukturen nedprioriteres.

Innledningsvis, før hver kamp, velger man ut en rolle å føre ut i krig. Rollene består av Support, Air, Armor, og Infantry; alle med underkategorier av enheter som kan kjøpes.

Kapital representeres ved en poengpott, som med en maksimumsverdi dikterer hvor mange enheter du kan ha ute. Investeringene du gjør tilbakebetales når enhetene går tapt, noe som sikrer at spilleren alltid har en kontinuerlig strøm av resurser til disposisjon.

Antall enheter man kan plassere ut samtidig varierer med mellom 5 og 10 stykker. Spillet setter derfor høyere fokus på hvordan du bruker de enhetene du har til rådighet, i motsetning til hvor mange av dem du kan pumpe ut i sekundet.

Rollen du velger kan byttes ut når som helst under kampen, en egenskap som er viktig å utnytte når suksess i «World in Conflict» gjerne handler om å ha de riktige enhetene på de riktige tidspunktene.

I tilegg til de vanlige enhetene nevnt ovenfor, har du også en liste med taktiske hjelpemidler til rådighet. Disse kan radikalt endre krigens kurs, og varierer med alt fra ekstra supportenheter til massive teppebombinger og taktiske atombomber.

Hjelpemidlene må kjøpes via et poengsystem som øker basert på hvor aktiv spilleren er i krigen. Er man aktiv på fontlinjen får man med andre ord hyppigere tilgang til disse taktiske hjelpemidlene. Det er gjerne bruken av disse, sammen med spillerens evne til å tilpasse taktikken sin i takt med situasjonene som sier mest om utfallet av krigen.


ONLINEKONFLIKT

Samarbeid er ytterst viktig for å garantere seier, spesielt når man spiller med andre spillere over nettet. Det er sannsynligvis her du vil få mest utbytte av spillet - som med to nye flerspillerkart fra «Soviet Assault» tilbyr en utrolig solid og underholdene pakke.

Info: flerspillerkartene fra «Soviet Assault» blir sluppet gratis til de som kun har «World in Conflict».

Flerspillerdelen kan spilles med opp til 16 spillere fordelt på to lag, og legger til rette for god kommunikasjon med lagkameratene. Det taktiske kartet gjør det enkelt å svare på forespørsler fra andre, og sikrer god oversiktlig informasjon selv under de mest hektiske kamphandlingene.

Spillet har en rekke forskjellige moduser som alle baserer seg på «Battlefield»-prinsippet, der det gjelder å holde strategiske punkt rundt om på kartet. Punktene består igjen av flere separerte soner som må okkuperes, og krever dermed at flere spillere koordinerer om å innta området.

Finner man en gjeng likesinnede er flerspillerdelen utrolig spennende og godt gjennomført, og kan introdusere en del anspente situasjoner hvor du virkelig må stole på lagkameratene for å vinne.

Det føles utrolig givende bare det å innta og forskanse et område etter en lang strid, noe som viser at du ikke trenger å være på det vinnende laget for å føle at du har utredet noe.

Presentasjonsmessig ser spillet fortsatt imponerende ut, spesielt når kampene er på sitt mest intense. «Soviet Assault» gjør lite for å endre på den originale oppskriften, men opprettholder de spektakulære og overveldende 3D-effektene som spillets sterkeste side.

«World in Conflict» maler et utrolig intenst og tilfredsstillende bilde av taktiske situasjoner der du hele tiden blir konfrontert med nye hindringer. Reglene som etableres fungerer utrolig bra sammen, og danner en opplevelse veldig få andre strategispill gjør.

Lengter du etter å svette litt og få utspill for din taktiske kreativitet bør du definitivt ta en nærmere titt på «World in Conflict». Sitter du allerede med den gamle versjonen av spillet kan du hoppe over «Complete Edition»-pakken til fordel for den billigere «Soviet Assault» ekspansjonen, som kun inneholder de 6 nye oppdragene.

Uansett er dette et spill få taktikere bør gå glipp av, og for de som enda ikke har erfart de ideologiske mostsetningene kan «World in Conflict» anbefales på det varmeste.


Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3