Empire: Total War

Suveren strategi for alle med en drøm om å bli en despot.

Året er 1751. Det norske flagget vaier i rødt, hvitt og blått over den norske opprørshæren som marsjerer mot Kristiania. Hæren er dårlig utrustet og består stort sett av utrente, men motiverte menn.

Deres mål er å frigjøre landet fra de tyranniske svenskene så deres etterkommere kan ha potetløp, spise pølser og is mens de synger «Ja, vi elsker» 17 mai.

Beklager, men så lenge jeg har makten er nasjonaldagen avlyst. Mine svenske elitestyrker som har ankommet med skip fra kontinentet, knuser enkelt det dårlig organiserte opprøret.
De gule og blå fargene vaier fortsatt over Kristiania.


SJØSPRØYTEN STÅR

Jeg må innrømme at jeg følte meg litt Quisling i det jeg gikk til angrep, men skal man bli verdensdominerende må hodene rulle.

Etter det litt skuffende «Medieval: II Total War», viser Creative Assembly at de fortsatt kan.
Det er helt tydelig at den store fanbasen rundt Total War-serien har blitt lyttet til, og endringer har blitt gjort slik at man sitter igjen med et fantastisk bra strategispill.

«Empire Total War» er, som de andre spillene i serien, turbasert på lik linje med for eksempel «Civilization», mens slagene utkjempes i realtime.

Man kan også velge å la være å utkjempe noen slag ved å autokalkulere dem, men da går man samtidig glipp av mye moro.

I spillet tar du styringen over en av nasjonene i den aktuelle tidsepoken og målet, avhengig av hvilken modus du har valgt, er å benytte deg av diplomati, krig og strategi for å utvide riket ditt.
«Empire» har en rekke nyvinninger, hvor den mest markante og etterlengtede er at man faktisk kan utkjempe sjøslag. Tidligere har dette alltid vært autokalkulert.

Grafikken i sjøslag er utrolig fet, det er nesten så det renner av skjermen og man kjenner lufttrykket når skipene avfyrer en bredside. For de som spilte gode gamle «Pirates» fra Sid Meyer, så er dette veldig likt – bare med mye bedre grafikk.

Personlig syns jeg det var vanskelig å styre skipene i kamp, spesielt ved store slag med mange skip. Da ble det ofte kaotisk. Om det skyldes at jeg er talentløs og burde holde meg på land? Kanskje det. Men AI’en på havet er utrolig dyktig sammenlignet med AI’en på land.


VERDEN FOR DINE FØTTER

At hele verden er med på kartet er en annen nyvinning som er helt suverent. Man kan nå erobre byer og områder i Europa, Nord Afrika, India og store deler av Amerika, bortsett fra Brasil og nedover på kartet.

De andre områdene av verden defineres som de tidligere nevnte «Trade Theatres», og her kan man kun utkjempe sjøslag samt vinne handelsområder til sjøs.

Andre ting jeg satte stor pris på var muligheten til å raide fiendtlige handelsruter ved å sette en av flåtene mine på en av de prikkete linjene som indikerer handelsruter på kartet. De forskjellige styresettene som alle har sine fordeler og ulemper, samt forskningen på teknologiske fremskritt, er gjort enkelt.

Det samme er styresett, diplomati, oversikt over samtlige enheter. Alt er meget oversiktlig og enkelt å kontrollere.

Sist men ikke minst er det utstrakt bruk av symboler ved oppgradering av bygg så det er lett å se hva som må gjøres. Generaler og admiraler kan også tilkalle forsterkninger som automatisk blir tilsendt den aktuelle flåten eller hæren.

Alt er større og bedre i «Empire Total War». Likevel har Creative Assembly klart å gjøre spillet enklere for nybegynnere ved å gjøre detaljestyringsaspektet mindre, og samtidig er dette endringer veteranene vil sette pris på.

Agentsystemet som var håpløst i «MTW2» er blitt løst på en meget bra måte. Nasjonen du velger snakker det faktiske språket og ikke engelsk med aksent, den kunstige intelligensen er faktisk intelligent og diplomatiet har blitt merkbart bedre.

Dette er bare noen av endringene som gjør spillopplevelsen til en nytelse.


HÅPLØS MARKEDSSTRATEGI

Slike endringer var i forløperen ofte overlatt til fans av serien som lagde mods for å bedre spillopplevelsen. Noe som har gjort at de gamle spillene i serien fortsatt lever.

Her må jeg kommentere det jeg mener er en håpløs og lite gjennomtenkt markedsstrategi, hvor man nå har gitt ut forskjellige utgaver av «Empire» for å kunne selge eksemplarer av såkalte «Special Forces»-utgaver.

Det er i bunn og grunn helt greit, men på grunn av dette hindrer de samtidig modding av spillet og har sensurert twcenter.net som er det største fanforumet med hundretusenvis av besøkende.

Når mods har vært en så stor del av tidligere spill sin lange levetid og suksess, og utviklerne gjentatte ganger i intervjuer på store, anerkjente spillsider sier at «Empire» kommer til å bli enklere å modifisere enn noensinne, blir dette helt feil.

Forhåpentligvis blir dette rettet på med en fremtidig patch. Det hadde vært utrolig kult å kunne spille som Norge for eksempel. Det er også andre ting som trengs å fikses på.

Det er små bugs som blir lettere irriterende etter hvert. I 40 av 120 turns/omganger med Sverige, har spanjolene, franskmennene og engelskmennene mast om å få landområder av meg i bytte mot penger og teknologi. Like mange ganger har jeg sagt nei. Totalt diplomatisk oppheng med andre ord.

Det finnes en knapp hvor du ber fienden overgi seg når du beleirer en by, noe som er bra hadde den fungert. Jeg har stått med en fulltallig hær av veteransoldater mot et par bevæpnede innbyggere og har enda til gode å få et ja. Vel, i det minste ga jeg dem en sjanse, men i slike tilfeller burde det strengt tatt ikke være noe å tenke på. Kamikaze-stil blir merkelig all den tid en slik knapp eksisterer.

I tillegg er det en del bugs rundt de mange «Trade Theatres», i slagmodus med forskjellige funksjoner som soldatene dine kan gjøre – som for eksempel «Fire and advance» som ikke fungerer. Det er klønete å utplassere tropper i forkant av slag.

Dette er bare småting, men det er synd det ikke ble ordnet før utgivelse.

Det overnevnte med spillet som faktisk er enormt bra, blandet med en utrolig bra grafikk, veldig mange valgmuligheter i oppsettet og hundrevis av fremtidige spilltimer, gjør «Empire» til et av årets beste spill uavhengig plattform.

I det øyeblikket Creative Assembly fikser de mange småfeilene i spillet, er dette en soleklar sekser. «Empire: Total War» får klare seg med nest høyeste score til da.


Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3