(PressFire.no): Tidlig på 90-tallet, da CD-ROM var det mest ekstravagante tilbehøret man kunne ha til en PC, var «Myst» det spillet som oftest ble dratt frem som eksempel på at dataspilling kunne være både kunst og intellektuelt stimulerende.

«The Room», og den ferske oppfølgeren, er spill som forsøker å videreføre konseptene fra «Myst» til dagens nettbrettgenerasjon.

 

En verden utenfor

I begge spillene følger man sporene til den mystiske A.S., en mann som påstår å ha oppdaget et femte element som komplimenterer de fire klassiske elementene man kjenner fra tidlig filosofi og vitenskap: Ild, vann, luft og jord.

Nøkkelen til hans oppdagelser er låst inne i det som til å begynne med kan se ut som en komplisert og forseggjort oppbevaringsboks fra slutten av 1800-tallet. Det er spillerens oppgave å åpne denne ved å løse et sindig og variert antall puslerier.  

Det er i begynnelsen ikke helt klart om A.S. faktisk har oppdaget noe som helst, eller om mannen bare innbiller seg ting, men etter hvert som man graver seg dypere ned i arbeidet hans blir man gradvis dratt inn i en verden der en boks kan være mer enn bare en boks – og man begynner å ane konturene av at å tukle med nye elementer ikke nødvendigvis er noe man bør gjøre hvis man vil beholde en noenlunde ren og pen psyke.

«The Room Two» har større omfang enn fjorårets «The Room». Mens man i originalen var begrenset til det titulære rommet og den ene boksen, er det i oppfølgeren en verden utenfor, flere rom, flere bokser og en mengde andre objekter man også må forholde seg til.

 

Over i skrekkfarvann

Mens originalen primært var et puslespill med mysterieelementer, beveger oppfølgeren seg til tider inn i et skrekkterritorium med undertoner av forfatterskapet til H. P. Lovecraft. Plottet underbygges med relativt subtile virkemidler, der historien fortelles indirekte gjennom kryptiske notater man kommer over underveis, og stemningen settes ved hjelp av minimalistisk men effektiv lyddesign, kombinert med god art direction og lyssetting.

I motsetning til «Myst» og andre eldre spill i samme genre, foregår handlingen i «The Room Two» kun på et lite og avgrenset område av gangen, og det er derfor ingen vandring frem og tilbake mellom steder.

Alt man trenger for å løse gåtene befinner seg alltid i umiddelbar nærhet av problemet.

Dette grepet er både bra og mindre bra. Det negative er at man ikke får trimmet hukommelsen i like stor grad som i mer tradisjonelle eventyrspill, men på den andre siden setter det større fokus på selve problemløsningen, noe som i dette spillet fungerer utmerket.

 

Skreddersydd nettbrett 

Problemløsningen gjennomføres i hovedsak gjennom trykking, flytting, manipulering og pirking i overflater på jakt etter skjulte dører, skuffer og hemmelige rom.

«The Room Two» har et brukergrensesnitt skreddersydd for berøringsskjerm, noe som gjør at spillet fullt ut kommer til sin rett på nettbrett.

Personlig mener jeg at nettbrettspill med virtuell joystick er en vederstyggelighet som spillutviklere snart må innse er en evolusjonær blindvei. Jeg blir derfor glad hver gang noen lager spill som faktisk utnytter nettbrettets særegne formfaktor, istedenfor å halvgjort tilnærme seg tradisjonelle metoder fra konsoll eller PC.

«The Room»-spillene lykkes i aller høyeste grad med dette. Ettersom spillerens oppgave i hovedsak dreier seg om å manipulere bevegelige deler på tredimensjonale objekter, gjør berøringsskjermen på nettbrettet at man nesten føler seg fysisk tilstede i spillet, på en måte som vanskelig ville la seg gjøre med mus og tastatur.

 

Flerdimensjonal gåteknekking

For å få mest ut av «The Room Two» må man imidlertid gjøre litt innsats for å komme i rett stemning.

Man bør for det første ha rundet det originale «The Room», som etablerer premissene som historien i oppfølgeren bygger på. Det første kapittelet er nesten gratis, og det er unnagjort på et par tre timer så det er ingen stor investering.

Du bør også sette av noen timer, og spille det i et stille rom, med dus belysning og gode hodetelefoner på ørene. Man vil sannsynligvis ikke klare å leve seg spesielt godt inn hvis man tar frem iPaden på en bråkete flyplass for å spille en runde eller to mens man er på gjennomreise.

 

Alt i alt er «The Room Two» en glimrende måte å tilbringe noen timer med hvis man vil trimme hjernebarken litt. Særlig hvis man allerede har en fasinasjon for intrikate trebokser med kobberbeslag, finurlige mekanismer og puslespill i tre eller flere dimensjoner.

NB! Spillet er lansert til iPad, mens iPhone og Android får «tidlig 2014».

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer