Kirby Mass Attack

Sammen er vi sterke, tenkte Kirby - og delte seg i ti.

(PressFire.no): Kirby er en artig krabat, han. Jeg må innrømme at siden det første spillet på NES har jeg nesten ikke spilt et dårlig spill med ham i hovedrollen. Da er det kjedelig at seriene Kirby er med i ofte blir oversett av massene, og det tar lang tid før vi får nye spill.

For Kirby (ikke oppkalt etter støvsugerne, men etter enkelte rykter Nintendos gamle advokat, som dro i land en stor rettsak i Nintendos favør) ble kjent for den heller fantastiske evnen å kunne gomle i seg fiendene sine, og dermed få egenskapene til denne. Spis en flammefiende – få evnen til å sprute ild, og så videre.

Så hva skjer når du tar den ene tingen Kirby er mest kjent for, kaster den vekk og deler hele figuren i ti? Du får «Kirby Mass Attack», som jeg har en mistanke ikke var lagd med den velkjente Nintendo-maskoten i tankene.

Jeg mente den delebiten bokstavelig forresten, for her skal du kontrollere opp til ti Kirby-er samtidig. En ond trollmann har satt en forbannelse på den rosa ballen, og hvert kart starter med bare én Kirby. Etter hvert som du spiser frukt kommer det flere til, og mange fiender og gåter krever at du er et visst antall.

Det er en fornøyelig affære å se Kirbyene gjenge seg opp mot fiender. Måten de hopper opp på dem og gir dem juling, for så å kjøre på med en tilfredsstillende suplex som knerter dem er litt urovekkende herlig.

Litt kontrollerkluss

For å kontrollere den lille armeén din bruker du bare trykkskjermen, og de små vil løpe mot hvor det nå enn er du trykker. Du kan også holde pekeren i ro, noe som får Kirby-ene til å henge seg fast i den slik at du kan dra de over farer eller til gjemte steder.

Kontrollene sliter jeg med litt for mye til at jeg kan peke på egen inkompetanse, spesielt om du møter mer enn én fiende om gangen. Det å delegere arbeidet mellom ti Kirby-er er ingen enkel oppgave når alle følger pekeren din uten å tenke på hva som er lurest.

Står det for eksempel en gjeng skumlinger på rekke og rad, vil de klumpe seg på den første, alle mann. Samtidig vil de andre fiendene stå uforstyrret og gyve løs på deg til du fysisk drar et par Kirbyer bort til dem.

Når den ypperlige hovedegenskapen til serien er borte vekk må erstatningene virkelig skinne gjennom, men det å dra så mange spillfigurer med seg i et plattformspill gjør det vanskelig for utviklerne å gi oss kinkige hoppesekvenser eller utfordrende fiender, så det blir litt lett.

Spillet faller ofte tilbake på den samme måten å løse problemene på også: Du må flikke touch-pennen over Kirby-klumpen for å skyte de av sted, ofte med god presisjon.

Du bør samle myntene

Etter hvert som du spiller vil du også samle opp til fem store mynter per bane. Det er absolutt å anbefale at du går på jakt etter disse, ettersom banene kan bli unnagjort i en fei dersom du bare blåser rett mot måldøra.

Ofte krever det at du er fulltallig (altså har ti Kirby-er) for å kunne trykke ned en knapp eller skyve en vegg for å komme til disse myntene, så det er også til tider nødvendig å spille enkelte baner om igjen når du har samlet troppene for å finne alle.

Disse myntene låser opp en rekke småspill i en egen undermeny, som ikke har noe med selve spillet å gjøre. De er i og for seg morsomme nok, om ikke litt vel overfladiske, men er med på å gi spillet noen halvtimer ekstra levetid. En kan kanskje da argumentere med at det nok engang er med slike minispill i et Nintendo-spill på DS.

Trenger de virkelig disse for å forlenge spilletiden, kunne de ikke brukt tiden de brukte på å utvikle disse til å gi oss flere muligheter i hovedspillet, eller blir det for flisespikkende å klage på ekstra innhold i spill?

Et morsomt spill, som ikke finner seg sjæl

Konseptet er fint, med en ny måte å kontrollere Kirby på og morsomme situasjoner som oppstår når du drar ti hovedpersoner med deg, sterkt backet av en fin grafikk og gode animasjoner. Og en solid dose sjarm, selvfølgelig!

Jeg blir også litt (les: svært) opptatt av at ingen av de små rosa klumpene skal stryke med. Det er bortimot til å grine av når de blir truffet av en fiende og svever ut av skjermen med englevinger. Aww.

Spillet er som en blanding av «Pikmin», «Kirby's Canvas Course» og et tradisjonelt «Kirby»-spill, selv om det ikke helt greier å slå seg til ro med en egen identitet.

Misforstå meg rett, det er mye gøy med Kirby (som vanlig), men jeg føler det kunne vært enda bedre med litt mer tid på baken.

La oss håpe det kommer en oppfølger!


«Kirby Mass Attack» er til salgs nå og finnes kun på Nintendo DS - noe som betyr at du også kan spille det på en 3DS.

Oppsummering
Positivt
Fint visuelt, spillet prøver på noe nytt og Kirby er så søt, så søt!
Negativt
Det er alt for lett, kontrollene funker ikke perfekt og det virker som om spillet hadde hatt godt av litt mer tid på utviklerbordet.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3