Pro Evolution Soccer 2011 3D

Tidenes håndholdte fotballspill.

Jeg skal innrømme at jeg på forhånd var skeptisk. For det å forsøke å gjenskape en fotballspillopplevelse på håndholdt format – eller til Wii, for den saks skyld – har sjelden eller aldri etterlatt meg med noe annet enn følelsen av et lavkallorialternativ sammenlignet med det du får servert på en PlayStation 3 eller Xbox 360.

Og nå skal man altså i tillegg få 3D-grafikk på kjøpet?

Det har riktignok kommet ut noen kritikerroste «Pro Evo»-spill til Wii tidligere, også noen tilskudd til håndholdtkonsoller opp igjennom som var moro å spille - men nå overbeviser Konami på 3DS. Og det uten å gi inntrykk av at det er et light-produkt vi får servert.

Faktisk får du kjapt følelsen tilbake i fingrene som du kjenner fra konsollstorebrødrene. Og et stort pluss er at du slipper å endre måten du er vant til å spille på i bytte med frenetisk tapping på den trykkfølsomme DS-skjermen eller risting på en iPhone for å simulere at du spiller fotball.

Den slags er jo bare tull.

Det du finner på overflaten i dette Nintendo 3DS-lanseringsspillet minner kanskje om det du har sett før på PS2, Wii og PSP på noen måter, men dette er utvilsomt et bedre spill – både kontroll- og grafikkmessig. Mye skyldes utvilsomt 3D-grafikktoppingen, de raffinerte kontrollene på Nintendo 3DS-konsollen samt introduksjonen av en helt ny analogstikke.

Morsomt nok, som følge av Champions League-avtalene, dukker det opp Sony-reklamer under kampene – der budskapet fra stadionskiltene sånn omtrent forteller deg at «brille-3D er best og har kommet for å bli».

Men «PES 2011» viser at også Nintendos variant av 3D har noe å fare med.

Les omfattende test av Nintendo 3DS-konsollen her, og flere anmeldelser av 3DS-spill:«Pilotwings Resort».
«Nintendogs + Cats»
«Super Street Fighter IV: 3D Edition».
«Rayman 3D».
«Tom Clancy’s Ghost Recon: Shadow Wars».

Fernando Torres er fortsatt rød

Spillet er, i motsetning til PSP-utgavene av «Pro Evolution Soccer», utrustet med Jon Champion og Jim Beglin sine faglige betraktninger underveis i kampene. Men aller viktigst: du klarer faktisk å gjenskape mange av de magiske fotballøyeblikkene som du forbinder med de mest vellykkede «PES»-utgavene – blant annet fjorårets, som falt i smak her i PressFire-redaksjonen.

Spillet er marginalt forenklet, både når det gjelder pasningssystemet, hva som skal til for å finne medspillere på banen og det å lykkes med å putte ballen i mål. Men spillet fremstår til tross for dette svært godt balansert og gir deg gjerne en real utfordring om du er klar for det.

De turneringsmodusene man forventer å finne er med, i første rekke muligheten til å ta laget ditt til seier i Champions League, lisensen som utvilsomt er Konamis stolthet i fotballspillsammenheng. Også Master League er på plass, der du kan bygge et lag og sikte mot stjernene. Konami har i tillegg stappet inn en modus der du via nett kan spille med – eller mot – en venn som også er utrustet med en 3DS-konsoll.

Dessverre er ikke lagene, nesten 200 i tallet, oppdatert med de seneste overgangene fra januartransfervinduet – noe som blant annet betyr at du er pokka nødt til å akseptere at Fernando Torres fortsatt løper rundt i rød drakt. Det er heldigvis, for Torres sin del, opp til deg om du klarer å bryte forbannelsen og får El Niño til å finne veien til nettmaskene igjen.

Det at du har bare to skulderknapper tilgjengelig, gjør nødvendigvis at du møter noen endringer i kontrolloppsettet sammenlignet med det du er vant til fra PS3- eller Xbox 360-storebrødrene i «PES»-sammenheng. Men etter få minutter glemmer du nesten at du har noen færre strenger å spille på. Selvsagt har du muligheten til å «mappe» kontrollerne slik det behager deg. Etter litt finjusteringer i menyene er imidlertid sjansen stor for at du begynner å føle deg hjemme.

Du kan nemlig spille «Pro Evolution Soccer 2011 3D» tilnærmet slik du er vant til.

Det hjelper en hel del at du nå har en ny analogstikke på 3DS, som er tight og passer denne typen spill godt. Dessuten har Nintendo strammet opp de to skulderknappene en hel del. De «snapper» litt ekstra sammenlignet med en DS eller DSi, og er litt mer utstående. Etter få minutter fikk jeg godfot og følte at kontrollene fungerte nærmest slik de gjør med en PS3- eller Xbox 360-håndkontroller. Dette aspektet ved «Pro Evolution Soccer 2011 3D» er det undertegnede setter aller mest pris på: Kontrollene på 3DS i møtet med dette spillet gir raskt «PES»-følelsen.

Kameravinkler skreddersydd for 3DS-formatet

Noe av det som kan bryte illusjonen, og som er utfordrende om du nyter det hele i maksimal grad av 3D, er at du som vanlig i denne sammenheng er nødt til å trykke «start» for å hoppe over reprisene etter en scoring, for eksempel. Må du flytte blikket – og ikke har plasseringen av «start»-knappen programmert i fingertuppene – kan dette ødelegge 3D-flyten litt.

Konami burde ha gitt oss muligheten til å hoppe over pauser i spillet ved å trykke en av kommandoknappene, og spesielt til denne 3DS-versjonen, slik at man slipper å flytte blikket bort fra den øverste skjermen og dermed risikerer å miste noe av 3D-grooven.

Kameravinklene du kan velge i er tilpasset for å kle formatet, og er i standardinnstillingen plassert bak ryggen til den aktive spilleren på banen. Du kan også bytte til en håndfull andre vinkler – noen av disse lar deg se kampen med et sidelinjeperspektiv, andre har dynamiske «på banen»-vinkler.

Dessuten har du en oransje hjelpepil foran spilleren som holder rede på retningen før du brenner av et skydd eller skal forsøke å slå en lissepasning. Dette er utvilsomt gjort for å forsøke å holde ting enkelt og rent, men samtidig gjøre spillopplevelsen mest mulig engasjerende. Du skal føle deg delaktig, men selvsagt også få utbytte av 3D-grafikken.

Da er du nesten nødt til å være midt i begivenhetenes sentrum - og bli holdt litt i hånda.

Alt av action foregår på den øverste skjermen, altså den som viser deg bilder i 3D. Konami kunne med fordel ha dratt på mer når det gjelder hvordan du kan interagere med spillet fra den nederste, trykkfølsomme skjermen. Her vises kun lagoppstillingene og noen uforløste hurtigvalg – som for eksempel lar deg beordre laget ditt i «kontringsmodus» og lignende. Men ikke nok til at du gidder å bruke særlig fokus på denne skjermen.

Det er noe ujevn presentasjon og 3D-effekt mellom bildene fra kampens hete, reprisene og filmklippene, som for eksempel viser situasjoner fra banen i et spilleravbrudd eller lagene på vei ut av tunnelen før avspark. Men på sitt aller beste formidler «Pro Evolution Soccer 2011 3D» noe av den beste grafikken på 3DS-systemet av lanseringstitlene som PressFire har klådd på.

Og føler du for å hvile øyet litt, og skrur ned slideren til 2D for å spare batteri på en flytur som varer i over fire timer, har du fremdeles et overraskende underholdende håndholdt fotballspill som slår alt det andre jeg har prøvd av den slags. Spillet klarer mesterstykket å fremstå som mye mer enn en blek, nedskalert versjon sammenlignet med PS3- og Xbox 360-versjonene. Det er en liten, håndholdt bragd!

NB! «Pro Evolution Soccer 2011 3D» lanseres 25. mars, samtidig med den nye Nintendo 3DS-konsollen.

Det beste håndholdte fotballspillet til dags dato! Veldig god 3D-implementering og fantastiske kontrollere som minner mye om det du er vant til fra de «store konsollene».
Lagene er ikke oppdaterte etter januartransfervinduet, noe ujevn presentasjon i 3D mellom det som er skildret i selve spillet, reprisene og kuttscenene.